هموروئیدکتومی چیست و چه عوارضی دارد؟

هموروئیدکتومی

در ناحیه مقعد، برای دفع راحت مدفوع مویرگ هایی قرار دارد که با آسیب دیدگی این مویرگ های خونی، بیماری بواسیر به وجود می آید.

هموروئیدکتومی یکی از روش های درمان بواسیر میباشد.

انواع بیماری بواسیر

بیماری مقعدی بواسیر برحسب آسیب دیدیگی عضلات مقعدی، به 3 دسته تقسیم می شود.

• بواسیر داخلی : بواسیر داخلی، در داخل روده ی بزرگ بروز کرده و قابل رؤیت نمی باشد. این بیماری بدون درد است. با وارد شدن فشار زیاد، بواسیر داخلی نیز دچار خونریزی می شود. با درمان نکردن بواسیر داخلی، بیماری پیشرفت می کند و بواسیر خارجی نیز به وجود می آید.
  • بواسیر خارجی : بواسیر خارجی در ناحیه مقعدی بروز می کند. توده های بواسیر خارجی قابل لمس است. این بیماری بسیار دردناک و با خونریزی و خارش همراه است.
  • بواسیر ترومبزه : بواسیر ترومبزه، دردناک ترین نوع بواسیر است. در این نوع بواسیر، توده ای به اندازه ی لوبیا در ناحیه مقعد رشد می کند. برای جلوگیری از این بیماری از بلند کردن غیر اصولی اجسام سنگین، بی تحرکی و رژیم های سخت لاغری دوری کنید. این نوع بیماری سخت ترین نوع بیماری بواسیر است.

انواع روش های درمان بیماری بواسیر

بیماری بواسیر با رعایت رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی اصولی، قابل پیشگیری و درمان است.

با درمان نشدن به موقع این بیماری، احتمال سرطان روده وجود دارد.

بهتر است پس از مشاهده اولین علائم بیماری، به پزشک مراجعه و درمان بواسیر را شروع کنید.

• درمان خانگی بواسیر : در مراحل اولیه بیماری با استفاده از روش های خانگی، می توانید بیماری بواسیر را کنترل کنید. روش درمان خانگی بواسیر بهتر است در کنار درمان های دیگر استفاده شود. روش درمان خانگی، یک درمان کنترلی و مکمل برای سایر روش های درمانی است. این روش در مراحل اولیه و نوع خفیف بیماری تأثیر گذار است.
  • درمان بواسیر با طب سنتی : استفاده از گیاهان دارویی نیز برای کنترل و کاهش علائم بیماری بسیار مفید است. قبل از استفاده از روش درمانی سنتی بواسیر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. گیاهان دارویی نیز درمان درد و کنترل بواسیر مفید است.
  • درمان بواسیر با کش پلاستیکی : استفاده از کش پلاستیکی یک روش کم خطر است. بهتر است این روش درمانی را با مشورت پزشک انجام دهید. کش پلاستیکی با مسدود کردن جریان خون در ناحیه آسیب دیده مقعد، پس از گذشت 1 هفته هموروئید را خشک می کند.
  • درمان بواسیر با روش دارویی : داروهای موضعی مفید برای درمان این بیماری، پمادهای ترکیبی از عناصر فعال وازلین یا اکسید روی هستند. برای کاهش درد بواسیر می توانید با مشورت پزشک از لیدوکائین یا اپی نفرین استفاده کنید.
  • درمان بواسیر با لیزر : این روش درمانی، بدون درد، خونریزی و استفاده از چاقوی جراحی است. در این روش پس از انجام جراحی، بیمار نیازی به بستری شدن ندارد. این روش درمانی بسیار ایمن و بی خطر است. با انجام جراحی با لیزر، بافت های اطراف توده بواسیر آسیب نمی بینند و زخم بیماری سریع بهبود می یابد. این روش درمانی، بدون عارضه بوده و احتمال برگشت بیماری بسیار کم است.

درمان بواسیر با هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یکی از روش های جراحی برای برداشت نواحی آسیب دیده ی مقعد، بر اثر بیماری بواسیر است.

هموروئیدکتومی یکی از روش های تهاجمی در جراحی است.

با انجام هموروئیدکتومی، بواسیر یا هموروئید درمان می شود.

با پیشرفت علم پزشکی و روش های جراحی با لیزر، این روش جراحی کم تر استفاده می شود.

درد، خونریزی و عوارض این عمل نسبت به روش جراحی با لیزر بیشتر است.

روش های انجام جراحی هموروئیدکتومی

انجام هموروئیدکتومی با روش های باز، بسته، استاپلر، رابربند و اسفنگتروتومی داخلی و جانبی انجام می شود.

از روش هموروئیدکتومی باز و بسته برای درمان، بیشتر استفاده می شود.

• هموروئیدکتومی بسته : از این روش برای درمان بواسیر داخلی استفاده می شود. این روش جراحی با استفاده از چاقوی جراحی، قیچی، الکتروکوتر و نخ انجام می شود.
  • هموروئیدکتومی باز : هموروئیدکتومی باز مانند روش بسته با استفاده از برش انجام می شود. پس از بیرون برداشتن زائده هموروئید، قسمت برش خورده برعکس روش بسته، باز می ماند.
  • هموروئیدکتومی باز و بسته : با مناسب نبودن محل برش و احتمال عفونت، پزشک در موارد خاص از روش باز و بسته استفاده می کند.

خطرات جراحی با روش هموروئیدکتومی

روش درمانی بیماری بواسیر با روش هموروئیدکتومی، برای بیمار خطرات و عوارضی در پی دارد.

خطرات جراحی با روش هموروئیدکتومی عبارتند از:

• خونریزی از کانال آنال
  • ایجاد لخته خون در محل برش جراحی
  • ایجاد مشکل دفع مدفوع
  • انسداد روده (ماندن مدفوع در کانال آنال)
  • عوارض جراحی با روش هموروئیدکتومی

عوارض عمل جراحی با روش هموروئیدکتومی

• تنگ شدن کانال آنال
  • برگشت مجدد بیماری
  • ایجادفیستول بین کانال آنال و رکتوم
  • بیرون زدگی روده از مقعد

مراقبت های بعد از جراحی هموروئیدکتومی

برای کاهش عوارض جراحی، می بایست پس از جراحی مراقبت هایی را انجام دهید.

مراقبت های بعد از انجام جراحی هموروئیدکتومی ، عبارتند از:

• رعایت رژیم غذایی : پس از جراحی برای جلوگیری از یبوست، می بایست در رژیم غذایی خود از مایعات کافی و غذاهای فیبردار استفاده کنید.
  • فعالیت بدنی مناسب : انجام ورزش متناسب با شرایط بدنی، با مشورت پزشک و زیر نظر مربی، برای بهبود عوارض عمل مفید است. ورزش شنا و کگل، بهترین ورزش پیشنهادی است.
  • بالشتک نرم : پس از انجام جراحی هنگام نشستن از بالشتک های طبی استفاده کنید.
  • حمام سیتز : برای بهبود زخم بیماری، روزی 3 مرتبه در وان حاوی آب گرم بنشینید. برای ساکت کردن درد زخم می توانید از کیسه یخ نیز استفاده کنید.
  • مصرف داروهای تجویز شده: مصرف داروهایی تجویز شده توسط پزشک، مانند آنتی بیوتیک ها، شیاف و مسکن ها می بایست استفاده شود.
  • مراقبت از زخم : پس از 10 روز از عمل جراحی، بیمار بهبود یافته و می تواند به کارهای روزمره خود بپردازد. از زخم ناشی از عمل جراحی تا 1 ماه می بایست محافظت کنید.

در نهایت باید بگوییم که در حال حاضر ساده ترین روش درمان بیماری بواسیر، لیزر است، که البته با تشخیص پزشک باید انجام شود.

هموروئیدکتومی چیست؟

عنوان مقاله ای بود که اینجا به آن پرداختیم

1. علی می گوید

سلام ۔۔یہ سوالی داشتم کہ آیا بواسیر با ۔۔اسکلروتاپی ھم قابل درمان است ۔۔۔