بواسیر داخلی چیست و انواع آن کدامند؟

بواسیر داخلی یکی از انواع بواسیر است که به متورم شدن رگ های وریدی در مجرای مقعد گفته می شود و از طریق روش های مختلفی می توان درمان بواسیر را انجام داد.

این بیماری دارای علائمی است که شناخت آن ها می تواند در درمان سریع و به موقع بواسیر بسیار مهم و حیاتی باشد.

بواسیر داخلی چیست؟

بواسیر یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در ناحیه ی مقعد می تواند افراد مختلفی را تهدید نماید.

این بیماری که به متورم شدن رگ ها گفته می شود با نام هموروئید نیز شناخته می شود. بروز بواسیر در افراد مختلف و با توجه به دلایل آن ها می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل بواسیر را به دو نوع خارجی و داخلی بر اساس موقعیت و منشاء این بیماری تقسیم می کنند.

زمانی که رگ های مقعدی در درون مقعد متورم شد به اصطلاح فرد دچار بواسیر داخلی شده است در حالی که بواسیر خارجی زمانی اتفاق می افتد که این تورم در رگ های اطراف ناحیه مقعد و در بیرون از کانال آن رخ دهد.

هر چند در برخی از افراد با توجه به دلایل بروز این بیماری می توان شاهد هر دو نوع داخلی و خارجی به صورت همزمان بود.

دلایل بروز بواسیر خارجی و داخلی

اصلی ترین علت بروز این بیماری را می توان فشار آمدن به رگ های داخلی کانال مقعد و اطراف آن دانست که به دلایل مختلفی از جمله فشار آوردن بیش از حد هنگام اجابت مزاج دانست. چاقی یا بارداری نیز می توانند از دیگر عواملی باشند که این فشار را روی بدن فرد بیشتر نموده و باعث تحریک رگ ها و متورم شدن آن ها شود. هر چند محققان در تحقیقات فراوانی نیز به بررسی دلایل ارثی بر روی بروز این بیماری پرداخته اند و در واقع این موضوع را به اثبات رسانده اند.

اما عمومی ترین دلیل بروز بواسیر داخلی را می توان یبوست و یا اسهال شدید دانست که باعث فشار بیش از حد به کانال مقعد و در نتیجه متورم شدن آن می شود. برای پیشگیری از بروز هموروئید داخلی بهتر است از رژیم غذایی فیبردار، انجام ورزش و کاهش وزن و … استفاده نماییم.

علائم هموروئید داخلی

هموروئید داخلی به عنوان یکی از انواع بواسیر با علائم خاصی همراه است. هموروئید داخلی معمولاً بدون درد بوده و البته با خونریزی نیز همراه است. به همین دلیل است که افرادی که دچار نوع داخلی از بیماری بواسیر شده اند معمولاً در هنگام خروج مدفوع بر روی دستمال تمیز کننده مقداری خون را مشاهده می کنند.

بواسیر داخلی اگر به موقع درمان نشود و پیشرفت کند می تواند به شکل برآمدگی هایی به سطح و خارج از مقعد راه پیدا کرده و به صورت دائمی در آنجا بماند.

این حالت می تواند درد بسیار زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد و این درد در زمانی که بر اثر نشستن، جریان خون به رگ مورد نظر قطع می شود می تواند تشدید شده و برای فرد غیر قابل تحمل شود.

در صورتی که هموروئید داخلی پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد می توان آثار مخاطی از آن روی دستمال توالت نیز مشاهده نمود.

درجه بندی بواسیر داخلی

درجه بندی این نوع از بواسیر به میزان بیرون زدگی آن از مقعد بستگی دارد و هر چه این میزان بیشتر باشد، درجه ی بواسیر نیز بالاتر خواهد بود. برای درمان این بیماری درجه بندی آن بسیار اهمیت دارد و در درجه های مختلف می توان از روش های متفاوتی برای درمان بواسیر استفاده نمود.

بواسیر درجه یک

بواسیر درجه یک در انتهای روده تشکیل شده و به هنگام تحرک روده برای خروج مدفوع می تواند به درون کانال مقعد نیز راه پیدا کند.

بواسیر درجه دو

بواسیر درجه دو در داخل کانال مقعد قرار دارد و در هنگام  تحرک روده می تواند به سطح مقعد نیز برسد. البته این نوع از بواسیر دوباره به داخل کانال مقعد بر می گردد.

بواسیر درجه سه

در این درجه، بواسیر از کانال مقعد به سطح مقعد راه پیدا کرده و پس از اتمام تحرکات روده به داخل کانال باز نمی گردد. برای برگشت این درجه از بواسیر به داخل کانال مقعد باید از یک نیروی خارجی مانند انگشت دست استفاده نمود.

درمان بواسیر یا هموروئید داخلی

هر چند از طریق روش های مختلف خانگی و استفاده از طب سنتی می توان تا حدودی در کاهش درد و یا پیشگیری از بروز بواسیر داخلی موفق بود اما برای درمان قطعی باید از روش هایی مانند جراحی یا لیزر درمانی استفاده نمود.

از روش های مختلف جراحی بواسیر می توان به استاپلر، رابر بند و هموروئیدکتومی بسته و باز اشاره نمود که هر کدام از آن ها برای درمان درجه های مختلفی از این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند.

روش درمانی استاپلر برای درمان قطعی بواسیر داخلی درجه سه به کار می رود.

درمان بواسیر داخلی

روش رابربند

روش رابربند در درمان بواسیر داخلی

روش رابربند نیز فقط برای درمان بواسیر داخلی کاربرد داشته و از آن نمی توان برای بواسیر های خارجی استفاده نمود.

در این روش از طریق قرار دادن باند های پلاستیکی روی مجرای رگ متورم شده باعث نرسیدن خون به آن و در نتیجه کاهش تورم و از بین رفتن بواسیر می شوند.

البته نکته ی بسیار مهم در این روش برای درمان بواسیر داخلی انتخاب درست محل قرار دادن باند های پلاستیکی بوده که می تواند در تسریع روند درمان فرد بسیار موثر باشد.

روش لیزر درمانی نیز به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد امروزه مورد توجه افراد مختلفی قرار گرفته است که البته با توجه به اینکه تاثیرات لیزر درمانی بر روی بواسیر های خارجی بسیار بیشتر می باشد و افراد متخصص در این زمینه کم هستند از روش های دیگری مانند جراحی بواسیر داخلی استفاده می شود تا این بیماری به طور کامل از بدن خارج شده و احتمال برگشت آن بسیار کم شود.

بنابراین با توجه به اینکه هموروئید داخلی معمولاً با درد در مراحل اولیه خود را نشان نمی دهد به محض مشاهده ی خون در مدفوع بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمود تا با تشخیص درست درجه ی بواسیر داخلی برای درمان آن از روش های مختلف و مناسب استفاده شود.

آیا شما هم به یکی از بیماری های نشیمنگاهی نظیر بواسیر ، شقاق مقعدی ، فیستول یا کیست مویی شده اید ؟ بدون خجالت و بدون ترس همین حالا با ما تماس بگیرید .

هدف اصلی آنورکتال درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی و رضایت کامل بیمار میباشد. تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت اماده خدمت رسانی هستند.

برای گرفتتن وقت مشاوره یا وقت ویزیت برای درمان بیماری با شمارهای ۰۲۱۸۸۰۶۵۹۴۲ , ۰۲۱۸۸۲۱۶۳۴۰ و یا شماره موبایل: ۰۹۱۲۰۹۹۷۱۳۲ تماس بگیرید . متخصصان ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستند .

سایت در حال بارگزاری است…

• آدرس : میدان ونک,ساختمان بانک دی,پلاک 78,طبقه 3
  • تلفن : 021887791480218885697209120225954