بواسیر خارجی چیست؟

بواسیر خارجی، یکی از انواع بواسیر است که به رگ های خارج مقعد اثر می گذارد و می تواند باعث ترک خوردگی، خونریزی و خارش در آن ناحیه بشود.

هموروئید خارجی همان عروق خونی متورم یا واریسی در ناحیه مقعد است، که در اثر اعمال فشار بیش از اندازه ایجاد می شود.

در صورتی که بر روی این عروق بیرون زده از مقعد فشار وارد شود، درون آنها خون تجمع کرده، و اصطلاحاً هموروئید ترومبوزه روی می دهد این وضعیت میتواند دردناک باشد.

بواسیر خارجی با علائم و نشانه هایی همراه است که فرد را متجه این بیماری می‌کند.

بهتر است در اولین فرصت با متوجه شدن این علامت ها به پزشک مراجعه کنید چون می تواند دردناک باشد و باعث اختلال در زندگی‌تان بشود.

• از نظر ظاهری بیمار میتواند آن را لمس کند و بواسیر خارجی به رنگ صورتی است
  • احساس خارش شدید در اطراف مقعد
  • خونریزی همراه با اجابت مزاج و روی سطوح بیرونی مدفوع
  • درد شدید در ناحیه مقعد
  • تورم و یا بیرون زدگی بافت اطراف مقعد
  • احساس بادکردن مقعد هنگام احساس دفع یا اجابت مزاج

هموروئید خارجی اگر آلوده شود و در آن عفونت تجمع کند در این صورت آبسه رخ داده و همراه با علائمی مانند تب ظاهر خواهد شد.

علت ابتلا

بواسیر خارجی ناشی از افزایش فشار بر روی عروق داخلی رکتوم ایجاد است این افزایش فشار ناشی از عوامل زیر می تواند باشد :

• یبوست و اسهال مزمن
  • کهولسن سن و پیری
  • چاقی و اضافه وزن
  • بارداری و زایمان سخت
  • نشستن و ایستادن های طولانی مدت
  • حرکات روده نامنظم
  • مصرف کم مواد غذایی فیبر دار
  • بلند کردن اشیا سنگین
  • داشتن رابطه جنسی مقعدی
  • وارد شدن آسیب به انتها ستون فقرات یا داشتن سابقه جراحی

عوارض

بواسیر خارجی می تواند مزمن و دردناک باشد, هموروئید ترومبوزه ممکن است پاره شود و باعث خونریزی و درد بیشتر شود.

ممکن است با از دست دادن خون قابل توجهی از هموروئید مزمن با ایجاد کم خونی همراه شود یکی دیگر از عارضه ها هموروئید خفه شده است که در آن جریان خون به یک هموروئید داخلی قطع می شود که می تواند باعث درد شدید شود ، هموروئید خفه شده خطر عفونت را به همراه دارد، بنابراین برای جلوگیری از این عواقب بهتر است هر چه زودتر بهترین روش درمان را برای از بین بردن این عارضه انتخاب کنید و درمان را شروع کنید.

پیشگیری

یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از ایجاد بواسیر خارجی پرهیز و اجتناب از یبوست است ، کارهایی که میتوانید برای پیشگیری از یبوست کنید به شرح زیر است :

• مصرف مایعجات به اندازه کافی
  • رژیم غذایی فیبر دار
  • وش و تحرک
  • عدم زور و فشار در دستشویی و هنگام اجابت مزاج
  • بعد از اجابت مزاج، محل مورد نظر را به آهستگی بشویید

درمان بواسیر خارجی

بواسیر خارجی را می توان با روش های مختلفی درمان کرد ، روش های خانگی و دارویی باعث درمان و از بین رفتن بواسیر نخواهد شد و فقط میتواند به شما در کاهش درد و علائم بیماری کمک کند پس بهتر است از این روش ها فقط در جهت کاهش علائم استفاده کنید و امید به درمان قطعی نداشته باشید.

جراحی

در این روش ها از تیغ جراحی کوتر استفاده خواهد شد که بیمار ممکن است درد زیادی را تجربه کند و خونریزی داشته باشد این روش ها تحت بیهوشی انجام می‌شود و فرد با عوارض بیهوشی نیز روبرو خواهد شد به طور کلی عمل جراحی کار سخت و طاقت فرسایی است و حتی امکان عود و بازگشت بیماری وجود دارد ، این روش ها پیشنهاد نمی‌شود و صرفا جهت آشنایی بیماران با روش های درمان است.

روش های جراحی بواسیر عبارت است از :

لیزر بواسیر خارجی

لیزر امرزه به عنوان بهترین و پیشرفته ترین روش درمان شناخته شده است و مزایای زیادی نسبت به جراحی دارد.

جراحی با لیزر به این صورت است که یک بی حسی موضعی به کنار توده تزریق می شود و سپس با استفاده از لیزر برش مختصری روی محل داده می شود و لخته کامل خارج می گردد سپس پزشک مویرگ و یا رگی را که پاره شده است را می سوزاند ، درمان بواسیر با لیزر بدون هیچ بخیه ای انجام می شود.

این روش به عنوان جدید ترین و سریع ترین روش شناخته شده است ، برای این نوع بیماری اشعه لیزر عروق متورم خونی را سوزانده و از بین می برد ، این روش برای هر نوع دیگر از بیماری های نشیمنگاهی قابل اجرا بوده و کاملا بدون عوارض و درد می باشد.

این روش در سریع ترین زمان بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه انجام می شود و فرد نه در بیمارستان بستری می‌شود و دیگر نیاز به یک دوره استراحت نیز ندارد همینطور در این روش درد و خونریزی نزدیک به صفر است و خبری از تعویض پانسمان که میتواند بسیار دردناک باشد نیست.

سایت در حال بارگزاری است…

• آدرس : میدان ونک,ساختمان بانک دی,پلاک 78,طبقه 3
  • تلفن : 021887791480218885697209120225954