درمان کیست مویی

به رویش موها به صورت نا متعارف در ناحیه انتهایی ستون فقرات یا همان دنبالچه کیست مویی یا سینوس پیلونیدال گفته می‌شود. این توده مویی سبب به وجود آمدن التهاب و خارش می‌شود. در بعضی موارد نیز عفونت به وجود آمده در این ناحیه سبب خروج چرک و ترشحات خونی از این ناحیه می‌شود. این بیماری در زمان جنگ جهانی دوم در بین سربازان بسیار شیوع پیدا کرد و علت آن هم نشستن طولانی مدت بر روی صندلی های خشک نظامی بود. از همین رو این بیماری به بیماری رانندگان جیپ هم معروف است. اما باید گفت دلیل بروز کیست مویی، صرفا نشستن طولانی مدت نیست بلکه وراثت و ژنتیک نقش اساسی در شکل گیری این بیماری دارد. لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر در مردان دیده می‌شود و زنان با احتمال کمتری به این بیماری مبتلا می‌گردند

علائم و نشانه های کیست مویی

سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی در روزهای اولی که به وجود می‌آید، ممکن است احساس نشود و فرد هیچ گونه درد و یا سوزشی در آن منطقه حس نکند. اما کم کم با رشد موهای آن ناحیه علائم شدید تر و غیر قابل تحمل تر می‌گردند. این بیماری جزء بیماری های شایع ناحیه انتهای ستون فقرات می‌باشد. اگر بیماری پیشرفته شود علائمی همچون درد و سوزش، خروج چرک و عفونت از توده ایجاد شده، احساس درد و ناراحتی به هنگام نشستن طولانی مدت و یا احساس ناراحتی به هنگام اجابت مزاج دیده می‌شود. علایمی که به آن اشاره شد در فصول گرم سال همچون تابستان‌ها به دلیل گرمی هوا و تعریق بدن بیشتر احساس می‌شوند و آزار دهنده تر اند. در موارد نادری که عفونت بسیار شدید شده باشد ممکن است فرد دچار تب و لرز گردد که در این صورت حتما مراجعه به پزشک الزامی می شود.

درمان خانگی کیست مویی

استفاده از روش های درمان خانگی و داروهای گیاهی صرفا سبب کاهش علائم و التهاب ناشی از این بیماری می‌شود. توصیه می‌شود که برای درمان قطعی به پزشک متخصص کیست مویی مراجعه شود تا درمان قطعی صورت پذیرد. در ادامه به توضیح برخی از روش‌های درمان خانگی می‌پردازیم.

روغن کرچک
روغن کرچک به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می‌توان از آن به عنوان پماد موضعی در محل رویش کیست مویی استفاده نمود. این امر سبب می‌شود التهابات و عفونت‌های به وجود آمده در ناحیه انتهایی ستون فقرات از بین بروند و تا حد زیادی درد و سوزش ناشی از عفونت‌ها کاهش یابد.

زردچوبه
زردچوبه به تنهایی خاصیت ضد التهابی دارد و می‌توان از آن برای بهبود التهابات و کاهش درد استفاده نمود. علاوه بر آن می‌توان زردچوبه را همراه با شیر و آب ترکیب کرد و خمیر به دست آمده را به صورت موضعی بر روی کیست مویی قرار دهید تا عوارض کاهش یابند. این عمل را چندین بار در هفته و به صورت مداوام تکرار کنید تا نتیجه مطلوب سریعتر حاصل گردد.

عسل
عسل یک ماده ضد عفونی کننده است که خوردن آن از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کند. استعمال موضعی این ماده خوراکی نیز سبب کاهش التهاب و درد خواهد شد. موم زنبور هم اگر با اندکی حرارت ذوب شود بعد از خنک شدن به عنوان موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نشستن در آب نمک
نمک به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده ای که دارد سبب از بین رفتن عوارض کیست مویی همچون التهاب و عفونت شود. توصیه می‌گردد روزی یک الی دو بار به مدت 15 دقیقه در تشت آب گرمی که در آن مقداری نمک ریخته اید بنشینید تا شاهد کم شدن عوارض این بیماری شود.

خوردن شنبلیله
همه‌ی سبزیجات به دلیل داشتن فیبر فراوان خاصیت بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر آن خوردن شنبلیله به تنهایی سبب تسکین دردهای ناشی از کیست مویی می‌شود. توصیه می‌گردد از دم کرده تخم شنبلیله روزی دو الی سه بار بنوشید. مداومت در این کار سبب تسکین درد و کاهش رنجش ناشی از بیماری می‌شود.

درمان بواسیر با دارو

برای درمان قطعی و از بین بردن کامل درمان دارویی خاصی وجود ندارد. اما می‌توان با استفاده از داروهای شیمیایی باعث کاهش درد و التهابات شد. اغلب داروهای آنتی بیوتیک و مسکن توسط پزشک برای کاهش علائم تجویز می‌گردند که عبارتند از :

تزریق فنل

زمانی که کیست مویی حاد می شود، پزشک از این روش استفاده می کند. پزشک پس از بی حسی موضعی، این تزریق را به داخل کیست انجام می دهد. این درمان را برای بهبود کامل، می بایست چند بار تکرار شود. برای جلوگیری از آسیب دیدگی بافت پوست، در این روش از ژل پارافین نیز استفاده می شود. پس از درمان سینوس پیلونیدال، بیمار می بایست 1 شب در بیمارستان بستری شود.

چسب فیبرین

استفاده از چسب فیبرین یک روش تهاجمی است. پس از بیهوشی موضعی یا عمومی بیمار، کیست مویی درمان می شود. پس از انجام درمان، بیمار می بایست 2 روز در بیمارستان بستری شود. لازم به ذکر است این روش، برای درمان بیماری در مراحل اولیه مفید است.

درمان سینوس پیلونیدال یا کیست مویی با لیزر

کیست مویی اگر کوچک باشد و تازه ایجاد شده باشد ممکن است با خوردن دارو و یا روش های درمان خانگی درمان شود. اما در اکثر مواقع لازم است که به پزشک مراجعه شود تا درمان قطعی صورت گیرد. عمل جراحی این بیماری به صورت سرپایی و با استفاده از دستگاه لیزر و بدون هیچ گونه درد و خونریزی انجام می‌گیرد. روش کار به این صورت است که توده ایجاد شده توسط پزشک متخصص شکاف داده می‌شود و سپس چرک و عفونت داخل آن خارج می‌گردد. سپس با برداشتن موهای زائد اثری از بیماری بر روی پوست مشاهده نمی‌شود. پزشک معمولا قبل از عمل لیزری با تجویز آنتی بیوتیک هایی برای خشک شدن عفونت‌های محل اقدام می‌کند.

درمان توسط بهترین پزشکان متخصص کیست مویی

کلینیک انورکتال محلی قابل اعتماد برای درمان قطعی بیماری های ناحیه مقعد و انتهایی ستون فقرات همچون: کیست مویی، بواسیر و شقاق مقعدی می‌باشد. با مراجعه به این مراکز پس از ویزیت شدن توسط متخصص با تعیین وقت عمل جراحی به راحتی می‌توانید از شر این بیماری آزار دهنده رهایی یابید. عمل جراحی کیست مویی در کمتر از بیست دقیقه و به صورت سرپایی با استفاده از دستگاه لیزر انجام می‌گیرد. مراحل عمل به سرعت انجام می‌شود و نیازی به هیچ گونه استرس و نگرانی ندارد و بعد از لیزیک نیز نیازی به بستری شدن وجود ندارد. اما توجه داشته باشید که با رعایت بهداشت می‌توانید روند بهبود را تسهیل بخشید.

1برای درمان کیست مویی بدون درد و خونریزی چه روشی پیشنهاد میشود؟

برای درمان درمان کیست مویی بهترین روش درمان به تشخیص و معاینه متخصص آنورکتال بستگی دارد. این نظر طبق پیشرفت بیماری، جنسیت، سن و عوامل دیگر بین جراحی های باز و لیزر متغیر است. متخصص کلینیک با وجود درمان هزاران بیمار مختلف با تجربه بسیار زیاد تلاش میکند تا بهترین و کم خطر ترین روش درمان را انجام دهد.

2مزایای جراحی کیست مویی با لیزر نسبت به جراحی سنتی چیست؟

• در جراحی کیست مویی با لیزر به بافت های بدن آسیب کمتری میرسد.
• درد و خونریزی در این روش درمان کم میباشد.
• درمان و بهبود در این روش تضمین شده است.
• جراحی با لیزر در 20 دقیقه انجام میشود.
• درمان ..... با لیزر به صورت کاملا سرپایی و با بی حسی موضعی است.
• دوران نقاهت در درمان با لیزر وجود نداشتهه و فرد مراجعه کننده میتواند به فعالیت روزانه خود ادامه دهد.
• برگشت و عود بیماری با لیزر تقریبا یک چهارم برگشت و عود های عمل های سنتی است.

3جراحی کیست مویی با لیزر چه عوارضی دارد؟

از عوارض جراحی با لیزر اینه که فرد بعد از عمل احساس تورم میکنه که ناشی از اشعه لیزره و طبیعیه عوارض چندانی نداره. از عوارض جراحی کیست مویی با لیزر میتوان گفت که فرد بیمار در اثر اشعه لیزر احساس تورم میکند که این احساس طبیعی است.

4هزینه لیزر حدودا چقدره؟

هزینه جراحی سر پایی در مرکز آنورکتال بستگی به حجم جراحی انجام شده، وسعت عفونت، چند مرحله ای شدن جراحی، تعداد کانالها، گرید ها و پیچیدگی های تخصصی به نظر پزشک متخصص آنورکتال برمیگردد.

5دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی با لیزر چقدر است؟

دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی بستگی به خود کیست دارد بعضی از مراجعین خیلی زود اقدام میکنند و به طبع دوران نقاهت کمی را تجربه میکنند. برخی از بیماران که بعد از سال ها خود درمانی های متعدد ناچار میشوند تن به جراحی بدهند، به خاطر حجم زیاد کیست و بافت عفونی شده که از بدنشان خارج میشود دوران نقاهت بیشتری را تجربه میکنند. دوران نقاهت در جراحی هموروئید تقریبا کم می باشد ولی بسته به ظرفیت بدنی انسان های مختلف، متغیر است و ۸۰ درصد درد در همان زمان جراحی از بین میرود. دوران نقاهت در جراحی فیشر بعد از دو الی سه روز کلا تمام میشود و زخمی که از فیشر بوجود آمده سریع بسته و بهبود میابد.

6برای بیماران خانم چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خانم دکتر سیما حلمی ارجمند عضو هیئت علمی دانشگاه و متخصص جراحی عمومی با 23 سال سابقه درمانی در خدمت بیماران خانم میباشد.

7احتمال بازگشت و عود بیماری کیست مویی بعد از عمل چقدر است؟

برگشت و عود بیماری با لیزر تقریبا یک چهارم برگشت و عود های عمل های سنتی است.