علائم فیستول مقعدی چیست؟ تشریح 4 نشانه مهم

علائم فیستول مقعدی چیست؟

علائم فیستول مقعدی

هر چند هنوز دلایل مشخصی برای بروز فیستول مقعدی شناخته نشده است اما افراد با مشاهده علائم فیستول مقعدی و مراجعه به موقع به پزشک متخصص و استفاده از روش های نوینی مانند درمان فیستول با لیزر می توانند از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایند.

فیستول مقعدی چیست؟

زمانی که یک ارتباط نامتعارف بین اندام ها و یا رگ های بدن که دارای بافت پوششی هستند به صورت لوله مانند به وجود می آید، می توان گفت فیستول در آن ناحیه رخ داده است.

فیستول می تواند در نقاط مختلفی از بدن از جمله محدوده ی چشم، سیستم ماهیچه ای، سیستم گوارشی و… به وجود بیاید اما بیشترین جایی که در خطر ابتلا به فیستول قرار دارد مقعد افراد می باشد.

با توجه به اینکه هنوز علت دقیق و خاصی برای به وجود آمدن فیستول مقعدی مشخص نشده است و البته رخ دادن این بیماری در ناحیه ی مقعد معمولاً با خجالت و پنهان کاری افراد همراه می شود، آگاهی از علائم فیستول مقعدی می تواند در درمان آن بسیار موثر باشد.

فردی که به دلایل مختلف از جمله یبوست، اسهال مزمن، کولیت، التهاب روده و… دچار این بیماری می شود برای جلوگیری از پیشرفت آن و دردهایی که ممکن است با پیشرفت این بیماری سراغ فرد بیاید باید به یک پزشک متخصص مراجعه نماید.

با توجه به ساختار متفاوت بدن افراد، علائم فیستول مقعدی نیز می تواند در بدن هر فرد با توجه به میزان پیشرفت بیماری متفاوت باشد. در ادامه به چهار نشانه بیماری فیستول میپردازیم.

1. وجود شکاف در ناحیه اطراف مقعد

اولین مورد از علائم فیستول مقعدی ایجاد شکاف های ریز در اطراف مقعد می باشد. این شکاف ها باعث می شود تا زمانی که فرد در حال حرکت است در روده ی خود احساس درد و پریشانی داشته باشد.

2. احساس درد در ناحیه مقعد از علائم فیستول

درد از جمله عمومی ترین علائم هر بیماری است که در فیستول مقعدی نیز وجود دارد.

زمانی که شکاف ها در اطراف مقعد به وجود می آید، درد به همراه سوزش باعث می شود تا فرد در نشستن و انجام کار های روزمره ی خود دچار مشکل شود.

این درد با ریتم ثابت و یا ضربان دار بیشتر در زمانی که فرد برای خروج مدفوع و یا نشستن برای اجابت مزاج اقدام می کند، خود را نشان می دهد و اگر بیماری پیشرفت نماید بسیار کلافه کننده خواهد بود.

3. ترشحات بد بو

یکی از بدترین و البته زجر آورترین علائم فیستول مقعدی خروج ترشحات بدبو از این ناحیه می باشد.

این ترشحات ناشی از عفونت ناحیه ی مقعد است که بعد از پیشرفت بیماری از شکاف ها خارج شده و نوعی خجالت را برای حضور فرد در مکان های عمومی رقم می زند.

بسیاری از افراد برای رهایی از این ترشحات بد بو مجبور می شوند به صورت روزانه استحمام نمایند.

4. التهاب و قرمزی پوست از علائم فیستول مقعدی

از دیگر علائم فیستول مقعدی که می تواند از نتایج ایجاد عفونت در این ناحیه باشد می توان به التهاب و قرمز شدن پوست اطراف مقعد اشاره نمود.

این تورم و قرمزی را می توان نتیجه تخریب بافت های اطراف ناحیه ی مقعد به دلیل ایجاد شکاف در این ناحیه دانست.

در برخی از موارد نادر تب که نتیجه ی گسترش عفونت در قسمت های مختلف بدن است در میان این بیماران گزارش شده است که البته بسیاری از آن ها این تب را با دیگر بیماری های اشتباه گرفته و اقدامی برای مراجعه به پزشک و درمان فیستول انجام نمی دهند.

از دیگر علائم فیستول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز معده
  • آبسه های مکرر و دائمی

این نشانه ها و علائم کاملاً مشخص است و افراد به راحتی می توانند آن را تشخیص دهند.

تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد عدم آگاهی برای پنهان نکردن این بیماری است که متاسفانه هنوز در بین بسیاری از بیماران مشاهده می شود.

پیشگیری از فیستول مقعدی

با توجه به اینکه مهم ترین علت بروز فیستول مقعدی یبوست و یا اسهال شدید می باشد، کسانی که در معرض این مشکلات قرار دارند، بهتر است رژیم غذایی خود را برای پیشگیری از فیستول مقعدی اصلاح نمایند و از غذاهای فیبردار استفاده نمایند.

نوشیدن مایعات نیز می تواند به جلوگیری از بروز این بیماری کمک نماید.

از دیگر روش هایی که برای پیشگیری فیستول مقعدی وجود دارد می توان به ورزش کردن و بالا بردن سطح فعالیت های بدنی اشاره نمود.

درمان فیستول مقعدی

اما کسانی که علائم فیستول مقعدی را مشاهده می کنند ابتدا باید برای اطمینان بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

پزشک از طریق روش های مختلف از جمله قرار دادن انگشت در درون مقعد می تواند از بروز این بیماری مطمئن شده و روش های مختلف درمانی را برای آن در نظر بگیرد.

از جمله روش های درمانی فیستول مقعدی می توان به جراحی و لیزر اشاره نمود.

در روش های جراحی باید افراد مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرند تا بیماری دوباره عود نکرده و مشکلات جدیدی را برای فرد به وجود نیاورد.

با توجه به ناحیه ی خاصی که عمل جراحی فیستول مقعدی در آن انجام می شود، بهتر است افراد تا مدتی تحت نظر پزشک و بستری باشند تا محل جراحی آن ها عفونت نکند زیرا عفونت از جمله عوامل تحریک کننده ی بروز فیستول می باشد.

البته برای کاهش درد پس از عمل جراحی، افراد می توانند از مسکن ها نیز استفاده نمایند. هر چند ممکن است برخی از مسکن ها باعث ایجاد یبوست شده و شرایط را برای فرد دردناک تر کنند.

امروزه از لیزر برای درمان فیستول مقعدی استفاده می شود که با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارد مورد استقبال بیماران قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به مطالبی که در بالا ارائه شد می توان گفت بهترین راه برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری و درد و بوی بد ناشی از ترشحات چرکین آن، توجه به موقع به علائم فیستول مقعدی می باشد.

علائم فیستول مقعدی

عنوان مقاله ای بود که اینجا به آن پرداختیم

سایت در حال بارگزاری است…

• آدرس : میدان ونک,ساختمان بانک دی,پلاک 78,طبقه 3