عمل جراحی شقاق

برای کاهش درد بیماری شقاق یا فیشر میتوانیم از روش های مختلف خانگی و یا از پماد های موضعی استفاده کنیم، اما برای درمان کامل فیشر یا شقاق باید به سراغ روش های مختلف جراحی برویم.
فیشر یک بیماری خوش خیم است که در مقعد به وجود می آید و از علائم مختلف آن میتوان به دردهای بسیار شدید و طاقت فرسا اشاره کرد. علاوه بر علائمی که به آن اشاره کردیم می توان علائمی مانند سوزش، خارش، عدم توانایی اجابت مزاج و ... را نیز نام برد.

روش های جراحی شقاق

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی شقاق

مهم ترین موضوعی که می تواند افراد را برای درمان این بیماری ترغیب نماید درد های بسیار وحشتناکی است که به خصوص در زمان دفع مدفوع می تواند به وجود بیاید.
این درد ها البته به حدی طاقت فرسا است که در برخی از موارد می تواند فرد را از نشستن های عادی نیز بیزار نماید.
بسیاری از افراد به دلیل مسائلی که در مورد ناحیه ای که فیشر در آن روی می دهد از در میان گذاشتن آن با دیگر افراد خودداری می کنند که پیشرفت فیشر می تواند اثرات بسیار خطرناکی را روی بدن آن ها داشته باشد و در برخی از موارد این درد تا حدی پیش برود که حتی فرد از انجام معاینات پزشکی نیز بیزار باشد.
برای رهایی از این درد بهتر است ابتدا به سراغ یک پزشک متخصص رفته و سپس با توجه به تشخیص پزشک از روش های مختلف درمان و جراحی شقاق استفاده نمود.
روش هایی که وجود دارند هر کدام دارای مزایا و معایب مختلف هستند و ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشند که انتخاب درست یک روش می تواند در میزان بهبودی و عدم بازگشت بیماری بسیار موثر باشد.
در ادامه به بررسی روش های مختلف درمان فیشر از طریق جراحی می پردازیم.

جراحی فیشر به روش اتساع یا دیلاتاسیون

در این روش که از قدیمی ترین روش های جراحی فیشر می باشد، بیمار تحت بیهوشی موضعی قرار میگیرد و جراح و پزشک متخصص با استفاده از دست خود شروع به باز کردن ناحیه مقعد بیمار می نماید.
این کار باعث می شود تا مقعد فرد حالت آزاد تری داشته باشد و بتواند برای درمان بیماری مناسب تر باشد.
نکته ی مهمی که در مورد این روش جراحی فیشر می توان به آن اشاره نمود، دقت در میزان فشاری است که باید از طریق دست پزشک به مقعد وارد شود تا اسفنکتر مقعد و فیبرهای عضلانی کمترین آسیب ممکن را ببینند.
یکی از مهم ترین موضوعاتی که باعث شده است تا از این روش به عنوان یک روش منسوخ شده یاد شود، عوارض بسیار زیاد آن و احتمال بالای بازگشت بیماری نسبت به دیگر روش ها می باشد.
از عوارض شایع این روش بی اختیاری مدفوع و گاز روده می باشد که می تواند مشکلاتی را برای زندگی عادی بیمار به وجود بیاورد.
علاوه بر این پاره شدن بافت رکتال، لخته شدن خون، احتمال بالای عود کردن بیماری از دیگر عوارضی هستند که باعث می شوند تا پزشکان از این روش برای جراحی شقاق استفاده نکنند.

استفاده از روش جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

در این روش پزشک با استفاده از ابزار های مخصوص بخشی از دریچه ی مقعد که دچار شقاق شده است را برش داده و سپس برمی دارد تا بیماری فیشر به خوبی درمان شود.
این روش به دو صورت باز و بسته انجام می شود.
در روش بسته شیار جانبی روی مقعد ایجاد شده و در روش باز خود مقعد برش داده می شود تا بتوان از این طریق فیشر را برداشته و فرد را درمان نمود.

روش فیشرکتومی برای جراحی شقاق

یکی دیگر از روش های جراحی شقاق که درصد موفقیت بالایی نیز دارد، فیشرکتومی می باشد.
در این روش جراح بخشی از مقعد یا شقاق که دچار شکاف شده است را ترمیم می نماید و یا با استفاده از شکاف هایی که ایجاد می کند آن را به طور کامل بر می دارد.

جراحی لیزر شقاق

از جمله به روزترین و بهترین روش های درمانی فیشر را می توان استفاده از لیزر دانست.
با توجه به مزایای زیادی که روش لیزر درمانی در عدم نیاز به بستری شدن ، کاهش زمان طول درمان و میزان موفقیت بیشتری که نسبت به دیگر روش ها دارد می تواند مورد استقبال بیماران قرار بگیرد.
در روش لیزر درمانی برای جراحی شقاق به بافت های اطراف مقعد هیچ آسیبی وارد نمی شود و همین امر می تواند در حفظ سلامت فرد موثر باشد.
در این روش با استفاده از لیزر زخم روی مقعد برداشته شده و برای درمان و ترمیم بهتر در محل ایجاد شقاق، شیار ها و شکاف هایی ایجاد می شود.
البته معایب روش لیزر درمانی استفاده از نیروی متخصص که در بسیاری از موارد تعداد کمی هستند و یا قیمت بالای آن است که باعث می شود تا مشتریان به سراغ دیگر روش های جراحی فیشر بروند.

مراقبت های بعد از عمل در جراحی شقاق

بعد از عمل مصرف غذا های فیبردار را زیاد نموده تا فرد بیمار به یبوست دچار نشود.
ورزش کردن را در دستور کار خود قرار دهد.
حمام آب گرم و شستشوی مداوم مقعد با آب گرم یکی از مراقبت های بعد از عمل است که می تواند علاوه بر حفظ تمیزی و بهداشت آن ناحیه در با عث آرامش عضلات لگن شود.
خواب و استراحت کافی داشته باشید تا طول درمان کاهش پیدا کند، زیرا تحرک می تواند فشار را به مقعد وارد نموده و باعث عود کردن بیماری شود.
از دیگر موارد مهم در این زمینه می توان به استفاده از داورهایی که توسط پزشک تجویز شده است، راه رفتن و پیاده روی، عدم مصرف صابون های معطر در شستشوی ناحیه مقعد و ... اشاره نمود.