واکسن زگیل تناسلی و بررسی انواع این واکسن ها

واکسن زگیل تناسلی

واکسن زگیل تناسلی از ایجاد ویروس‎ هایی که عامل انواع سرطان‎ های دهانه رحم، مقعد، واژن و فرج است جلوگیری می‌کند.

این بیماری یک عفونت ویروسی است که از طریق برقرار کردن ارتباط پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل می‎شود.

HPV یک ویروس است که از طریق تماس پوستی و راه های مقاربتی به افرادی که از نظر جنسی فعالند منتقل می‎شود.

حتی در صورتی که تنها یکبار ارتباط برقرار کرده باشند هر فردی در دوره‌‎ای از زندگی خود ممکن است به این بیماری دچار شود از هر ۱۰ نفر ۹ نفر ممکن است به این بیماری دچار شوند.

این ویروس در برخی موارد به عنوان ویروس کم خطر در نظر گرفته می‎شود اما در برخی دیگر به یک ویروس پر خطر تبدیل می‎شود.

در نوع کم خطر آن فرد به انواع زگیل تناسلی دچار می‎شود و در نوع پرخطر این ویروس به سرطان های بدخیم دچار می‎شود.

انواع پر خطر این ویروس می‎تواند فرد را درگیر بیماری ‎هایی مانند سرطان مقعد، سرطان واژن، سرطان گلو، سرطان آلت تناسلی مردانه و سرطان دهانه رحم بکند.

واکسن گارداسیل

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پاپیلومای انسانی نیاز است حتما از واکسن‎ های مخصوص آن استفاده کنید.

واکسن‎ هایی که از آنها برای پیشگیری ابتلا به بیماری HPV استفاده می‎شود به سه نوع تقسیم میشوند و با تجویز پزشک متخصص شما قادر خواهید بود که مناسب ترین آنها را تزریق کنید.

این واکسن در حال حاضر در ۳ نوع عرضه میگردد که که شامل نوع ۲ ظرفیتی ، ۴ ظرفیتی و ۹ ظرفیتی است.

نوع ۲ ظرفیتی آن فقط تیپ های ۱۶ و ۱۸ ، نوع ۴ ظرفیتی آن تیپ های ۱۶ ، ۱۸ ، ۶ ، ۱۱ و نوع ۹ ظرفیتی آن تیپ های ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ۳۱ ، ۳۳ ، ۴۵ ، ۵۲ و ۵۸ ویروس HPV را پوشش می‌دهد ، تیپ های ۱۶ و ۱۸ خطرناک ترین نوع آن است که موجب ابتلا به سطان های مختلف خواهد شد.

مرکز کنترل بیماری‎ های CDC جهت مصونیت در برابر انواع سرطان‎ های ایجاد شده توسط پاپیلومای انسانی توصیه می‎کند افراد ۱۱ تا ۱۲ ساله دو دوز واکسن HPV دریافت کنند دوز دوم ۶ الی ۱۲ ماه بعد از دوز اول باید دریافت شود.

واکسن hpv در نوجوانان دو دوز تزریق می‌شود و توصیه می‌شود که پیش از شروع اولین رابطه جنسی در آنان انجام شود.

بهترین زمان دریافت آن بین سنین ۹ تا ۲۶ سالگی است و دوز دوم واکسن حدود ۶ تا ۱۲ ماه بعد از تزریق دوز اول انجام می‌شود.

برای افراد زیر ۱۵ سال دریافت واکسن با دو دوز کافی باشد. اما برای سایر افراد دریافت ۳ دوز لازم است.

برای برنامه ۳ دوزه واکسن بایستی در ماه های صفر، ۲ و ۶ تزریق شود این برنامه برای سنین ۱۵ تا ۴۵ سال است و برای آن ها گارداسیل در ۳ دوز در فواصل ماه های ۰، ۲ و ۶ تزریق می شود.

واکسن پاپیلوگارد

در سال های اخیر واکسن دیگری برای جلوگیری از ابتلا به HPV تولید شده است که نام آن پاپیلوگارد می‎باشد.

این واکسن در واقع ساخت ایران است و در مقایسه با واکسن‎ های دیگر اچ پی وی قیمت مناسب تری دارد.

اثر بخشی این واکسن تایید شده است و همچنین این واکسن در مقابل گونه‎ های خطرناک ۱۶ و ۱۸ HPV از انسان محافظت می‎کند این دو گونه در واقع همان گونه ‎هایی هستند که موجب ابتلا به سرطان رحم می‎گردند.

واکسن پاپیلوگارد با وارد کردن یک نوع ضعیف از ویروس به بدن عمل می کند که ایمنی طبیعی بدن را برای مبارزه با ویروس تحریک می کند.

این کار به محافظت در برابر عفونت های آینده کمک می کند، اما عفونت های موجود را درمان نمی کند.

واکسن پاپیلوگارد برای پسران و دختران 9 سال با بالا توصیه می شود.

این واکسن در سه دوز در یک دوره شش ماهه تجویز می شود و زمانی که تمام دوزها مصرف شوند مؤثرتر خواهد بود بهتر است.

واکسن های زگیل تناسلی را قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق کنید ولی زدن آن بعد از شروع فعالیت جنسی مانعی ندارد.

تزریق واکسن HPV یا زگیل تناسلی به تمام زنان و مردان توصیه می‌شود.

سعی کنید در اولین فرصت این واکسن را تزریق کنید و از عوارض این ویروس خود را نجات دهید.