زگیل تناسلی در مردان چگونه ظاهر می شود

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان یک بیماری عفونی و مسری است که ناحیه تناسلی و مقعد مردان را درگیر می‌کند.

علت زگیل تناسلی مردان ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است که ممکن است تا مدت‌ها بعد از ابتلای فرد هم هیچ علائم و نشانه‌ای ظاهر نشود و ویروس پاپیلومای انسانی به‌ راحتی به شریک جنسی سالم منتقل شود.

بیماری زگیل تناسلی نوعی بیماری عفونی و ویروسی ناحیه تناسلی است که اگر با علائم باشد، ضایعات پوستی همراه با درد ظاهر می‌شوند.

این بیماری مقاربتی که به‌ راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک‌ جنسی متعدد منتقل می‌شود، مجرای ادراری، آلت تناسلی، راست‌روده و کیسه بیضه در مردان را درگیر می‌کند.

زگیل تناسلی از نظر ظاهری به‌ شکل توده‌های برجسته نرم با سطح زبر یا صاف شبیه برآمدگی انگشت است نمایان می شود. البته در مواردی هم از نظر ظاهری شکل گل‌کلم با سطح زبر تیره رنگ در فرد پدیدار می‌شود.

تقریبا ۷۰٪ درصد افرادی که شریک جنسی‌شان آلوده شده باشد، طی ۳ ماه به ویروس HPV مبتلا می‌شوند نخستین علائم زگیل تناسلی مردان بین چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا بروز می‌کنند.

بنابراین بهتر است زنان و مردانی که رابطه جنسی دارند، سلامت جسمی خود را به‌ صورت دوره‌ای چک کنند تا در صورت مشاهده علائم این عارضه، از انتقال ویروس به شریک جنسی خود جلوگیری کنند.

علت های ابتلا به زگیل

زگیل تناسلی بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می‌آید که از رابطه جنسی به فرد سالم سرایت پیدا می‌کند.

فاکتورهای مهمی که از علت های زگیل تناسلی در مردان هستند عبارتند از :

• داشتن روابط جنسی متعدد با شرکای جنسی متعدد
  • رفتارهای پرخطر جنسی به ‌خصوص در جوانان کم سن و سال
  • وجود زخم در پوست ناحیه تناسلی
  • داشتن روابط محافظت نشده و بدون کاندوم
  • ختنه نبودن
  • رابطه جنسی حتی بدون دخول و انزال میتواند علت این ویوس باشد.

بهتر است آقایان با مشاهده هرگونه توده برآمده در قسمت ناحیه تناسلی، علائم را جدی بگیرند و بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنند.

در هر صورت هر چقدر سریع‌تر اقدام کنید احتمالا با عوارض کمتری روبه‌رو خواهید شد.

روش های تشخیص زگیل تناسلی

در اولین مراجعه به دکتر او با معاینه اولیه ناحیه مشکوک به زگیل و بررسی و پرسش از سابقه روابط جنسی بیمار می‌توانند تشخیص دقیقی بدهد البته ممکن است هر زخمی در ناحیه تناسلی لزوما زگیل نباشد زیرا بیشتر زخم‌های قسمت مقعد به‌ خاطر یبوست مزمن یا شقاق ایجاد می‌شوند.

تکنیک تقویت‌کننده استوتو

پزشک برای معاینه بهتر و مشاهده واضح‌تر زگیل تناسلی از تکنیک تقویت‌کننده استوتو استفاده می‌کند.

در این روش از محلول اسیداستیک ۵٪ روی ناحیه مشکوک می‌زند و ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر می‌ماند سفیدشدن نواحی آلوده به ویروس اچ پی وی کمک می‌کند که پزشک با دقت بالاتری تشخیص زگیل تناسلی در مردان را اعلام کند.

آزمایش مقعدی

هیچ آزمایش اختصاصی HPV برای مردان نیست و در صورتی‌ که خودشان بخواهند، می‌توانند تست پاپ مقعدی بدهند.

در آزمایش مقعدی پزشکان سلول هایی را از ناحیه مقعد افراد جمع آوری کرده و آن ها را برای مشاهده هرگونه مشکل در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهند.

پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان

• رابطه محافظت شده
  • زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود بنابراین عدم تماس با دهان یا آلت جنسی فرد مطمئن‌ ترین راه برای پیشگیری از این عارضه است.
  • سکس با کاندوم و کاندوم دهانی ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ویروس اچ پی وی در مردان را کاهش می‌دهد.
  • نداشتن شرکای جنسی متفاوت
  • داشتن شرکای جنسی متنوع خطر ابتلا به این ریسک را بالا می‌برد ، سعی کنید شرکای جنسی مختلفی نداشته باشید و در صورت ارتباط داشتن گذشته شریک جنسی خود را بدانید و بررسی کنید.
  • واکسن HPV برای مردان
  • بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل در مردان پیش از سن شروع فعالیت جنسی بین ۹ تا ۲۱ سال است ، البته افراد بالای این سن هم تا سن ۴۵ سالگی می‌توانند این واکسن را تزریق کنند البته این واکسن برای پیش از شروع فعالیت جنسی توصیه می‌شود ولی با این حال بعد از برقراری ارتباط جنسی نیز مانعی ندارد.