عمل جراحی فیستول

فیستول مقعدی در واقع ایجاد مجرایی غیر طبیعی بین دو بخش در بدن می باشد که اثر آن بر روی مقعد تشکیل می شود و می تواند علائمی مانند درد بسیار زیاد و غیرقابل تحمل را همراه داشته باشد.
از مهم ترین علائمی که می تواند شما را برای تشخیص بهتر و سریع تر فیستول راهنمایی کند می توان به وجود یک برجستگی سفت و سخت در اطراف بافت های مقعد اشاره نمود.
البته این بیماری با درد در هنگام دفع مدفوع نیز به خوبی قابل تشخیص است اما با توجه به اینکه درد در بین دیگر بیماری های شایع در ناحیه ی مقعد نیز وجود دارد، باید به علائم دیگر آن نیز توجه نمود و باید برای تشخیص نهایی نزد پزشک فیستول مقعدی رفت.
زمانی که اطلاعات کافی در مورد علائم این بیماری را داشته باشید می توانید با آگاهی نسبت به روش های جراحی فیستول برای درمان آن اقدام نمایید.
در ادامه ی مطلب به بررسی روش های جراحی فیستول مقعدی می پردازیم تا شما بیشتر و بهتر با نحوه ی درمان این بیماری آشنا شوید.

روش های جراحی فیستول

با توجه به علائم و دلایلی که برای بروز این بیماری وجود دارند می توان گفت که روش های خانگی و یا مسکن های مختلف فقط باعث کاهش درد ناشی از فیستول شده و نمی توانند در درمان آن موثر باشند.
برای درمان قطعی و کامل فیستول مقعدی باید به سراغ روش های مختلف جراحی این بیماری برویم که هر کدام با توجه به نوع بیماری نیازمند مراقبت های ویژه بعد از آن می باشند تا بیمار بتواند ضمن بهبودی کامل از بروز دوباره فیستول نیز جلوگیری نماید.
از روش های مختلف جراحی این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود که در ادامه به بررسی کامل مزایا و معایب هر روش پرداخته می شود.
استن - فیستولوتومی - پلاگین بیولوژیکی - (VAFFT) - فلپ آدوانسمنت

روش جراحی استن

استن معمولاً برای درمان فیستول های حاد تجویز می شود، که از طریق قرار دادن یک نخ مخصوص و یا لوله های ویژه، عفونت بافت های درگیر را در مدت زمان 6 روز تا دو هفته خارج می کنند.
در گذشته از موی دم اسب برای درمان فیستول در این روش استفاده می کردند.
مهم ترین دلیلی که می تواند برای استفاده از این روش در تشخیص پزشکان موثر باشد، بی اختیاری فرد در دفع گاز روده می باشد.
البته این روش درصد موفقیت بالایی نداشته و در برخی از موارد لازم است در صورت عدم درمان فیستول از روش های دیگری مانند فیستولومی استفاده نمود.

فیستولوتومی چیست و چه نکاتی برای انجام دقیق آن لازم است؟

این روش یکی از پرکاربرد ترین روش های جراحی فیستول می باشد که به دلیل موفقیت بالای 90 درصد با استقبال بسیار زیاد بیماران نیز رو به رو شده است. در این روش پزشک متخصص پس از تشخیص بیماری و بیهوشی موضعی یا کامل فرد برای برش کل مسیر فیستول اقدام می کند.
پس از برش، مسیر مورد نظر به خوبی شستشو داده شده تا عفونت به طور کامل از ناحیه ی فیستول خارج شود.
دو نکته ی بسیار مهم در روش جراحی فیستولوتومی وجود دارند که در صورت رعایت درصد موفقیت و درمان بسیار بالایی را از این روش شاهد باشیم.
پس از شستشوی کامل فیستول، پزشک ناحیه ی برش داده شده را باز می گذارد تا ترمیم از بافت های زیرین صورت بگیرد. این زخم و شکاف در حدود 60 روز طول می کشد تا به صورت کامل درمان شود.
به همین دلیل فرد باید در طول درمان مراقبت های ویژه ای را که در انتهای مطلب به آن ها اشاره می کنیم کاملاً جدی بگیرد. البته در این روش نیز مانند دیگر روش های جراحی فیستول مقعدی، بیمار پس از طی یک دوره کوتاه می تواند به زندگی عادی خود برگردد و کار هایی روزانه را بدون درد انجام دهد ولی برای نتیجه ی نهایی و اطمینان از عدم بازگشت بیماری باید به مدت 60 روز مراقبت های مورد نظر را جدی بگیرد.
نکته ی مهم دیگری که در روش موردنظر باید به آن دقت نمود مهارت پزشک در این زمینه می باشد تا در هنگام برش و ایجاد شکاف بافت های مختلف بدن درگیر نشده و شاهد ایجاد مشکلاتی برای آن ها نباشیم.

فلپ آدوانسمنت

در این روش از ترمیم بافت های فیستول و مجرای آن استفاده می شود که البته با توجه به اینکه احتمال بازگشت آن بیش از 50 درصد می باشد به صورت زیادی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
این روش طول درمان کوتاه تری داشته و به صورت سرپایی نیز در مراکز مختلف انجام می شود.
این روش معمولاً برای درمان فیستول های پیچیده و یا بیمارانی که در معرض بی اختیاری روده قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از پلاگین برای جراحی فیستول مقعدی

از دیگر روش هایی که درصد موفقیت بالایی برای درمان این بیماری دارند می توان به پلاگین اشاره نمود.
پلاگین مخروطی است که از بافت روده تشکیل شده است و با استفاده از بخیه به خروجی فیستول وصل می شود تا از این طریق بافت جدیدی در اطراف آن رشد نماید.
در این روش بیمار حداقل باید به مدت 24 ساعت در بیمارستان تحت نظر باشد که البته می تواند مشکلاتی مانند درد، تشکیل آبسه و یا حتی جابجایی پلاگین را به همراه داشته باشد.

(Vafft) به عنوان یکی از بهترین روش های درمان فیستول

در این روش از جراحی فیستول ابتدا مجرای مورد نظر را شکاف داده، آن را شستشو می کنند و سپس مجرای ورودی را با ابزار مختلف می بندند.
پس از بسته شدن مجرای ورودی، شکاف ایجاد شده را نیز بخیه می زنند.
این روش به دلیل ویژگی هایی که دارد به صورت سرپایی انجام شده و به عنوان یک روش درمانی ایمن و کم تهاجمی تعریف می شود.
احتمال آسیب و عوارض در (Vafft) بسیار کمتر بوده و علاوه بر این برای تشخیص بافت های درگیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی فیستول

بعد از جراحی فیستول با توجه به مواردی که در بروز این بیماری شایع هستند، باید مراقبت های ویژه ای را انجام داد تا افراد بتوانند در سریع ترین زمان ممکن فعالیت های روزانه ی خود را از سر بگیرند و بیماری به طور کامل درمان شود.
مهم ترین موضوعی بعد از جراحی فیستول استفاده از غذاهای فیبردار است تا فرد دچار یبوست که یکی از عوامل اصلی بروز آن می باشد نشود.
از دیگر مراقبت های لازم برای درمان بهتر این بیماری که پس از جراحی باید مد نظر قرار بگیرند می توان به موارد زیر اشاره نمود.
نوشیدن آب و مایعات به اندازه ی کافی برای جلوگیری از یبوست
ورزش و فعالیت که این مورد هم می تواند در جلوگیری از یبوست موثر باشد.
مصرف دارو های تجویز شده ی آنتی بیوتیک یا مسکن
عدم انجام فعالیت هایی که به مقعد فشار زیادی را وارد می کنند.
رعایت بهداشت کامل فردی برای جلوگیری از عفونت و بازگشت بیماری
حمام آب گرم و نشستن در آب گرم بعد از دفع مدفوع