عمل جراحی آبسه مقعدی

جراحی آبسه مقعدی با توجه به میزان پیشرفت بیماری از دو روش درمان با لیزر و روش سنتی انجام می شود.
که مزایای خاص خود را به همراه دارند.
شما باید با روش های مختلف درمان آشنا شوید و بدانید کدام یک مزایای بهتر و بیشتری دارد، این دانایی به شما در درمان این بیماری کمک کرده و از بروز دوباره آبسه مقعدی جلوگیری می نماید.

آبسه مقعدی چیست و چه علائمی دارد؟

یکی از مهم ترین مباحث در درمان هر بیماری شناخت درست دلایل بروز آن و همچنین علائمی است که می تواند به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه چند مورد بیماری مشابه در ناحیه ی مقعد مشاهده می شود، باید بدانیم که علائم به وجود آمده مربوط به کدام بیماری است تا در سریع ترین زمان ممکن با مراجعه به پزشک متخصص برای درمان آن اقدام نماییم.
آبسه مقعدی به عنوان یک بیماری کاملاً خوش خیم و قابل درمان است که به دلیل بروز عفونت در ناحیه ی مقعد به وجود می آید.
با توجه به اینکه از علائم اولیه ی آن می توان به تب، بیحالی و ... اشاره نمود برخی از افراد آن را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند که البته بروز درد های ناگهانی و غیر قابل تحمل می تواند آن ها را برای تشخیص آبسه یاری نماید.
بواسیر بیرون زده، زخم ناشی از دفع پوست تخم مرغ، عفونت های قارچی و تزریق های مختلف برای درمان بواسیر داخلی از علائم به وجود آورنده و تشدید کننده ی آبسه مقعدی هستند

درمان و جراحی آبسه مقعدی

مهم ترین موضوعی که می تواند افراد را به سمت درمان این بیماری بکشاند، بروز درد های ناگهانی و غیر قابل تحملی است که می تواند افراد را از انجام کار های شخصی و عادی نیز بازدارد.
روش های مختلف خانگی برای درمان آبسه مقعدی پیشنهاد می شوند که البته فقط برای جلوگیری از تشدید آن و البته ساکن شدن درد ناشی از بیماری می باشند و نمی توانند به طور قطع آن را درمان نمایند.
به همین دلیل باید از روش های جراحی که معمولاً به دو صورت جراحی آبسه مقعدی سنتی و یا جراحی با لیزر می باشد، استفاده نمود.
جراحی به روش سنتی و لیزر هر کدام دارای مزایای خاصی هستند که می توان از آن ها در مواردی به تشخیص پزشک و البته با توجه به خواسته ی بیماران استفاده نمود.

جراحی آبسه مقعدی به روش سنتی

در این روش که البته احتمال موفقیت آن نیز بسیار بالاست بیمار تحت بیهوشی موضعی یا کامل قرار گرفته و پزشک جراح اقدام به برش و ایجاد شکاف در ناحیه مقعد و سپس خارج نمودن و بر ش آبسه مقعدی می نماید.
پس از این کار مهم ترین موردی که باید رعایت شود، مراقبت های ویژه پس از عمل است تا از عفونت و چرک محل مورد نظر جلوگیری شده و دوباره در آن ناحیه شاهد بروز آبسه نباشیم.
در این روش آبسه مقعدی با برش های لازم باز شده و عفونت از داخل آن خارج می شود.
برای افرادی که مستعد یبوست های شدید هستند، مراقبت های پس از عمل آبسه مقعدی می تواند کمی جدی تر باشد تا بیماری با مشکلات عدیده ای مانند خونریزی مواجه نشود.
به همین دلیل به همه ی افراد از جمله کسانی که در معرض یبوست هستند توصیه می شود تا با اصلاح رژیم غذایی خود و استفاده از غذاهای فیبردار و همچنین مصرف زیاد مایعات و نوشیدنی ها به درمان بهتر و سریع تر بیماری کمک نمایند.
علاوه بر این رعایت بهداشت فردی و حمام آب گرم به طور مداوم و همچنین نشستن در آب گرم پس از دفع مدفوع می تواند از مراقبت های ویژه و مناسب بعد از عمل باشد.
البته ورزش کردن و داشتن تحرک نیز از الزامات درمان سریع تر و بهتر بیماری هایی است که از طریق جراحی که در ناحیه ی مقعد انجام می گیرد، درمان می شوند.
یکی دیگر از مراقبت های مهم بعد از جراحی آبسه مقعدی استفاده از داروهایی است که پزشک متخصص تجویز می کند که معمولاً برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت می باشد.

روش های جراحی آبسه مقعدی با لیزر

لیزر امروزه به عنوان یکی از بهترین روش های درمانی مورد استقبال همه بیماران قرار می گیرد.
مزایای بسیار زیادی که لیزر می تواند داشته باشد باعث شده است تا ترس بیماران از جراحی و درمان ریخته شده و آن ها خیلی راحت تر برای درمان بیماری ترغیب شوند.
در درمان و جراحی آبسه مقعدی با لیزر خونریزی و درد و زخمی را شاهد نیستیم و بیمار پس از جراحی می تواند به راحتی فعالیت های روزانه ی خود را از سر بگیرد.
علاوه بر این استفاده از لیزر برای درمان آبسه مقعدی باعث می شود تا به بافت های اطراف مقعد هیچ آسیبی وارد نشود.
میزان احتمال برگشت بیماری در لیزر درمانی بسیار کم بوده و به همین دلی می توان آن را درمان قطعی بسیاری از بیماری ها از جمله آبسه مقعدی دانست.
البته در جراحی آّسه مقعدی با لیزر نیز بیمار باید به مراقبت های بعد از عمل که در بالا به آن ها اشاره شود توجه خاصی داشته باشد تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشود.
به همین دلیل است ک امروزه بسیاری از متخصصان و پزشکان از روش های درمان لیزری برای آبسه مقعدی استفاده می کنند.
البته لیزر درمانی هزینه ی بیشتری نسبت به روش سنتی دارد و نیروی متخصص نیز در این زمینه کمتر می باشد که می تواند افراد را با مشکلات و تردید هایی در این زمینه رو به رو نماید.

انواع روش های لیزر برای درمان آبسه مقعدی

جراحی آبسه مقعدی و درمان آن با لیزر از دو روش لیزر کم توان یعنی مادون قرمز و لیزر پر توان یا همان کربن دی اکسید انجام می شود.
لیزر کم توان در چند جلسه ی اول و با هدف کاهش درد و تورم انجام می شود در حالی که به طور کامل نمی تواند بیماری را درمان نماید.
در لیزر پرتوان مانند یک چاقوی پزشکی ابتدا فیستول شکاف زده شده و عفونت های داخل آن تخلیه می شوند.
پس از این کار رگ های خونی بخیه زده می شوند و محل ایجاد آبسه باز می ماند تا به طور کامل و در گذر زمان ترمیم شود.
باز بودن زخم و شکاف ایجاد شده برای ترمیم می تواند در جراحی آبسه مقعدی اهمیت مراقبت های بعد از عمل را بالا ببرد تا دوره درمان فرد به خوبی پشت سر گذاشته شود و شاهد عفونت دوباره و یا برگشت بیماری نباشیم.