آزمایش پروکتوسکوپی یا رکتوسکوپی و علت انجام این آزمایش

آزمایش پروکتوسکوپی چیست؟

آزمایش پروکتوسکوپی یا رکتوسکوپی یکی از روش های تشخیص بیماری های رکتوم (مقعد) یا انتهای روده بزرگ است.

در این روش پزشک متخصص با استفاده از لوله ای باریک و توخالی به اسم پروکتوسکوپ به طور دقیق داخل مقعد را معاینه میکند و توسط نور و لنز های مجهز و پیشرفته در این دستگاه داخل مقعد به خوبی قابل بررسی است.

در چه مواقعی پروکتوسکوپی انجام می‌شود؟

اگر فردی علائم بیماری های نشیمنگاهی را داشته باشد و باعث شود پزشک به بیماری خاصی مشکوک شود، احتمال تجویز این آزمایش برای تشخیص یا رد احتمال بیماری وجود دارد.

پروکتوسکوپی برای بررسی بیماری‌های زیر کاربرد دارد :

عوارض پروکتوسکوپی

این روش عمدتا عوارضی نخواهد داشت و موارد نادر فرد عوارض زیر را تجربه خواهد کرد :

• شکم درد
  • یک پارگی در راست روده

البته ممکن است از ناحیه رکتوم یا مقعد خونریزی داشته باشید و به خصوص اگر در حین پروکتوسکوپی، بیوپسی نیز انجام شده باشد.

اگر بعد از پروکتوسکوپی هریک از علائم زیر را مشاهده کردید و در طولانی مدت بر طرف نشد بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

• تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد
  • مشاهده مقدار زیادی خون در مدفوع
  • خونریزی مقعدی بیش از حد
  • درد شدید در ناحیه شکم
  • سخت و متورم شدن شکم

اقدامات قبل از پروکتوسکوپی

مهمترین آماده سازی فردی پیش از انجام پروکتوسکوپی, تمیز کردن کامل رکتوم یا مقعد است.

هرچه رکتوم به طور کامل تر تخلیه شود ، معاینه آن پزشک برای آن راحت تر است بهتر است قبل از انجام آزمایش از ملین ها استفاده کنید.

قبل از انجام آزمایش حتما با پزشک خود در مورد داروهای مصرفی بدون نسخه، انواع مکمل های گیاهی و ویتامین هایی که مصرف می کنید مشورت کنید زیرا ممکن است لازم باشد مصرف برخی از آنها را با ترجیح پزشک قطع کنید ، همینوطر جهت پاکسازی مقعد نیز از پزشک راهنمایی بگیرید.

مراحل انجام آزمایش پروکتوسکوپی

مراحل آزمایش پروکتوسکوپی به شرح زیر است :

• در ابتدا پزشک با انگشت ناحیه مقعد را بررسی میکند تا وجود هرگونه ضایعه را تشخیص دهد
  • سپس با استفاده از بی حسی موضعی لوله پروکتوسکوپ که در انتهای آن یک دوربین متصل است وارد مقعد می‌شود
  • پروکتوسکوپ با دمیدن هوا به داخل مقعد باعث می شود داخل کانال رکتوم به خوبی قابل مشاهده باشد.
  • در صورت نیاز ممکن است پزشک در حین انجام این آزمایش، نمونه برداری هم انجام دهد که به آن بیوپسی می‌گویند.
  • معمولا احساس نیاز به تخلیه روده طی این آزمایش احساس می شود و این امری طبیعی است.
  • حداکثر زمان لازم برای پروکتوسکوپی ۱۰ دقیقه است و دوران نقاهت این روش هم بین یک تا دو روز است.