درمان فیستول

فیستول یک اتصال یا گذرگاه غیر طبیعی است که دو عضو یا عروق را که معمولا به یکدیگر وصل نمی شوند، به یکدیگر متصل می کند. فیستول ها می توانند در هر جایی بین روده و پوست، بین واژن و راست روده و نقاط دیگر بدن ایجاد شوند. شایع ترین مکان برای ایجاد یک فیستول، در اطراف مقعد و یا واژن است.

علائم و نشانه های فیستول

علائم فیستول واژن شامل موارد زیر باشد:
• خروج گاز، مدفوع یا عفونت از واژن
• ترشحات ناخوشایند واژن
• عفونت های مکرر واژن یا مجاری ادراری
• بروز درد در ناحیه واژن و ناحیه بین واژن و مقعد
• بروز درد هنگام مقاربت
در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

علائم فیستول مقعد شامل موارد زیر است:
• آبسه های مداوم مقعد
• درد و تورم در اطراف مقعد
• خروج چرک یا عفونت از دهانه مقعد
• خارش و تورم پوست اطراف مقعد
• درد با تحرکات روده
• خون ریزی
• تب و لرز و احساس مداوم خستگی

درمان فیستول با دارو

تزریق سم بوتولینوم خط اول درمان محسوب می شود. این دارو باعث نرم شدن عضلات اسفنکتر مقعد می شود که به نوبه خود جریان خون را در ناحیه افزایش می دهد. آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است برای درمان فیستول ها لازم باشند، به خصوص اگر بیمار علائم سیستمیک داشته باشد. درمان های آنتی بیوتیکی پیشگیری کننده بعد از عمل، به مدت 7 الی 10 روز توصیه می شود. آنتی بیوتیک هایی نظیر سیپروفلوکساسین و مترونیدازول جزء این دسته میباشند.
نرم کننده های مدفوع نیز می توانند در کاهش درد هنگام تحرکات روده موثر باشند. ممکن است برای مدت کوتاهی برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود، اما ممکن است از کرم های دارویی مخصوصی برای بهبود و کنترل علائم شما نیز استفاده شود. یک درمان محبوب، استفاده از پماد نیتروگلیسیرین است. رقیق کردن نیتروگلیسیرین بسیار مهم است. نیتروگلیسیرین با بهبود جریان خون به درمان سریعتر فیستول کمک می کند.

درمان خانگی فیستول

• خیساندن ناحیه فیستول در وان آب گرم، 3 یا 4 بار در طول روز
• افزایش فعالیت های بدنی و ورزش روزانه
• استفاده از یک رژیم غذایی پر فیبر و نوشیدن مایعات فراوان
• استفاده از پمادهای نرم کننده مدفوع و دهانه خروجی مقعد

تشخیص فیستول

پزشک شما معمولا با بررسی ناحیه اطراف مقعد می تواند یک فیستول مقعد را تشخیص دهد. او به دنبال پیدا کردن فیستول روی پوست است. پزشک شما سعی خواهد کرد تا مشخص کند که عمق فیستول چقدر است و مسیری که فیسستول در آن جریان دارد را مشخص می کند. ممکن است برخی از فیستول ها روی سطح پوست قابل مشاهده نباشند. در این حالت، ممکن است پزشک شما نیاز به انجام آزمایشات اضافی داشته باشد:

• آنوسکوپی روشی است که در آن از یک ابزار ویژه برای دیدن داخل مقعد و روده استفاده می شود.
• پزشک شما همچنین ممکن است برای ایجاد دید بهتر، دستور سونوگرافی یا MRI از ناحیه مقعد را صادر کند.
• گاهی اوقات برای تشخیص فیستول، لازم است جراح شما را در اتاق عمل معاینه کند.

عمل جراحی فیستول مقعد

شایع ترین نوع جراحی فیستول، برای ناحیه مقعد، فیستولوتومی می باشد. این عمل شامل برش در طول کل فیستول برای باز کردن آن می شود تا فیستول به عنوان یک زخم صاف بهبود یابد. فیستولوتومی موثرترین درمان برای بسیاری از فیستول های مقعد است، اگرچه معمولا فقط برای فیستول هایی که از قسمت زیادی از ماهیچه های اسفنکتر عبور نمی کنند مناسب است، زیرا در این موارد احتمال خطر بی اختیاری مدفوع پایین است. اگر جراح مجبور باشد در طی عمل، بخش کوچکی از ماهیچه های اسفنکتر مقعد را قطع کند، تمام تلاش خود را برای کاهش خطر بی اختیاری مدفوع انجام می دهد. در مواردی که خطر بی اختیاری مدفوع بیش از حد باشد، ممکن است به جای آن روش دیگری توصیه شود.

درمان فیستول با لیزر

لیزردرمانی، یک روش جدید و موثر با بازدهی فوق العاده بالا برای درمان فیستول می باشد که به وسیله فیبر نوری و تاباندن اشعه لیزر انجام می گیرد. در روش درمان فیستول با لیزر، از تابش موثربه وسیله فیبر نوری استفاده شده و از این تابش جهت بستن مسیر فیستول کمک می گیرند.

مزایای درمان فیستول با لیزر نسب به روش های سنتی

• این درمان بدون درد است • درمانی بی خطر و مطمئن می باشد
• نیاز به بستری شدن ندارد
• درصد موفقیت بالا و درصد پایین بازگشت آن
• کاهش خوریزی با انسداد رگ ها
• ترمیم سریع زخم ناشی از لیزردرمانی
• آسیب بسیار کمی به بافت‌های اطراف توده‌ هموروئید وارد می کند

درمان توسط بهترین پزشکان متخصص فیستول

کلینیک انورکتال محلی قابل اعتماد برای درمان قطعی بیماری های ناحیه مقعد و انتهایی ستون فقرات همچون: کیست مویی، بواسیر و شقاق مقعدی و فیستول می‌باشد. با مراجعه به این مراکز پس از ویزیت شدن توسط متخصص با تعیین وقت عمل جراحی به راحتی می‌توانید از شر این بیماریهای آزار دهنده رهایی یابید. درمان فیستول با لیزر در کمتر از بیست دقیقه و به صورت سرپایی با استفاده از دستگاه لیزر انجام می‌گیرد. مراحل عمل به سرعت انجام می‌شود و نیازی به هیچ گونه استرس و نگرانی ندارد و بعد از لیزیک نیز نیازی به بستری شدن وجود ندارد. اما توجه داشته باشید که با رعایت بهداشت می‌توان روند بهبود را تسهیل بخشید.

برای درمان فیستول بدون درد و خونریزی چه روشی پیشنهاد میشود؟
برای درمان فیستول بهترین روش درمان به تشخیص و معاینه متخصص آنورکتال بستگی دارد. این نظر طبق پیشرفت بیماری، جنسیت، سن و عوامل دیگر بین جراحی های باز و لیزر متغیر است. متخصص کلینیک با وجود درمان هزاران بیمار مختلف با تجربه بسیار زیاد تلاش میکند تا بهترین و کم خطر ترین روش درمان را انجام دهد.
مزایای جراحی فیستول با لیزر نسبت به جراحی سنتی چیست؟
• در جراحی فیستول با لیزر به بافت های بدن آسیب کمتری میرسد.
• درد و خونریزی در این روش درمان کم میباشد.
• درمان و بهبود در این روش تضمین شده است.
• جراحی با لیزر در 20 دقیقه انجام میشود.
• درمان فیستول با لیزر به صورت کاملا سرپایی و با بی حسی موضعی است.
• دوران نقاهت در درمان با لیزر وجود نداشتهه و فرد مراجعه کننده میتواند به فعالیت روزانه خود ادامه دهد.
• برگشت و عود بیماری با لیزر تقریبا یک چهارم برگشت و عود های عمل های سنتی است.
جراحی فیستول با لیزر چه عوارضی دارد؟
از عوارض جراحی با لیزر اینه که فرد بعد از عمل احساس تورم میکنه که ناشی از اشعه لیزره و طبیعیه عوارض چندانی نداره.
از عوارض جراحی فیستول با لیزر میتوان گفت که فرد بیمار در اثر اشعه لیزر احساس تورم میکند که این احساس طبیعی است.
هزینه لیزر حدودا چقدره؟
هزینه جراحی سر پایی در مرکز آنورکتال بستگی به حجم جراحی انجام شده، وسعت عفونت، چند مرحله ای شدن جراحی، تعداد کانالها، گرید ها و پیچیدگی های تخصصی به نظر پزشک متخصص آنورکتال برمیگردد.
دوران نقاهت بعد از عمل فیستول با لیزر چقدر است؟
دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی بستگی به خود کیست دارد بعضی از مراجعین خیلی زود اقدام میکنند و به طبع دوران نقاهت کمی را تجربه میکنند. برخی از بیماران که بعد از سال ها خود درمانی های متعدد ناچار میشوند تن به جراحی بدهند، به خاطر حجم زیاد کیست و بافت عفونی شده که از بدنشان خارج میشود دوران نقاهت بیشتری را تجربه میکنند.
دوران نقاهت در جراحی هموروئید تقریبا کم می باشد ولی بسته به ظرفیت بدنی انسان های مختلف، متغیر است و ۸۰ درصد درد در همان زمان جراحی از بین میرود. دوران نقاهت در جراحی فیشر بعد از دو الی سه روز کلا تمام میشود و زخمی که از فیشر بوجود آمده سریع بسته و بهبود میابد.
برای بیماران خانم چه اقداماتی صورت گرفته است؟
خانم دکتر سیما حلمی ارجمند عضو هیئت علمی دانشگاه و متخصص جراحی عمومی با 23 سال سابقه درمانی در خدمت بیماران خانم میباشد.
احتمال بازگشت و عود بیماری فیستول بعد از عمل چقدر است؟
برگشت و عود بیماری با لیزر تقریبا یک چهارم برگشت و عود های عمل های سنتی است.