درمان بواسیر با عسل

بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری های شایع و همه گیری است که اکثر افراد مخصوصا بزرگسالان در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه خواهند کرد. این مقاله قصد دارد شما را با دلایل بروز این بیماری و همچنین روش های معالجه آن از جمله درمان بواسیر با عسل و … آشنا کند پس تا پایان این مبحث با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم تعریف درستی از این بیماری ارائه دهیم باید یادآوری کرد که التهاب و تورم رگ های دیواره مقعد بواسیر را به وجود می آورد که ناشی از فشار زیاد به ناحیه نشیمنگاهی و… است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی, روش های زیادی برای درمان بواسیر وجود دارد که عبارتند از:

1. درمان بواسیر به روش جراحی سنتی
  2. درمان به روش لیزر درمانی
  3. درمان با طب سنتی و استفاده از مواردی مانند سرکه سیب, عسل, آلوئه ورا و…

درمان بواسیر با عسل و آلوئه ورا

یکی از سوالات رایجی که اکثر بیماران از ما دارند این است که آیا می توان به روش خانگی بیماری بواسیر را درمان کرد؟ در پاسخ به این سوال باید خاطر نشان کرد که درمان سنتی این بیماری برای یک هفته معتبر بوده و در صورت عدم بهبودی بیمار طی این مدت باید سریع به پزشک مراجعه کنند. در ادامه با انواع روش های درمان بواسیر با طب سنتی آشنا می شوید:

1. درمان بواسیر با عسل و موم

طب سنتی برای درمان بواسیر روش های زیادی را با خود به همراه دارد که یکی از آن ها عسل می باشد. این ماده به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی, برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله شقاق, بواسیر, فیشر و… موثر و کارآمد می باشد. برای شروع درمان, ابتدا موم عسل تهیه کرده و آن را با حرارت غیر مستقیم آب کنید. بعد از اینکه از سرد شدن آن اطمینان حاصل کردید, موم را به پارچه ای آغشته کرده و در محل بواسیری بمالید. البته می توانید برای عملکرد بهتر مقداری سرکه سیب به موم اضافه کنید و شاهد معجزه این دو ماده عالی شوید. برای گرفتن نتیجه بهتر این محلول را 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار کنید.

آیا عسل باعث عفونت بواسیر می شود؟

عسل با داشتن خواص ضدالتهابی و تسکین دهندگی, هیچ گونه عوارضی ناشی از عفونت  را به همراه نخواهد داشت.

برای درمان بواسیر, عسل را به روش خوراکی استفاده کنیم یا استعمال؟ کدام یک موثر ترند؟

استفاده از عسل به روش خوراکی و استعمال هر کدام کاربرد خود را به همراه دارند ولی اکثر پزشکان طب سنتی پیشنهاد می کنند; اگر بیماری در مرحله ابتدایی خود قرار دارد حتما از روش استعمالی برای درمان آن استفاده کند.

اگر از عسل استفاده کنیم به عمل نیاز نخواهیم داشت؟

در جواب این سوال باید گفت که درمان بواسیر به میزان و شدت آن بستگی دارد به همین خاطر هرکدام از روش های درمان بواسیر کاربرد جداگانه ای دارند. اگر بواسیر در مراحل ابتدایی شناسایی شود با روش های ساده ی طب سنتی می توانید آن را درمان کنید در صورتی که بیمار وارد مرحله مزمن با عمق زخم بیشتر شود, باید از روش های تهاجمی از جمله لیزر درمانی و جراحی آزاد برای درمان آن بهره برد. بنابراین توصیه می کنیم در مورد بیماری خود بی تفاوت نبوده و نسبت به معالجه آن اقدام کنید.

1. درمان بواسیر با استفاده از گیاه آلوئه ورا

در سال های اخیر پرورش و رشد گیاه آلوئه ورا در کشورمان پیشرفت قابل توجهی داشته و عموم مردم از خاصیت های این گیاه ارزشمند اطلاعات کافی را دارند. آلوئه ورا از دو ماده گلیکوپروتئین, پلی ساکارید و آب تشکیل شده است که هرکدام از این مواد نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بواسیر داخلی و خارجی داشته است.

ژل آلوئه ورا با داشتن خواص ضد التهابی, تقویت سیستم ایمنی بدن, کاهش درد و… در درمان بسیاری از بیماری های پوستی و نشیمنگاهی از جمله بواسیر نقش تعیین کننده ای را داشته تا جایی که اغلب مردم صحبت از معجزه های این گیاه می کنند.

روش های مختلف برای استفاده از آلوئه ورا وجود دارد که عبارتند از:

• استفاده از ژل آلوئه ورا خالص برای استعمال
  • استفاده از پماد و کرم های بهداشتی
  • مصرف خوراکی

برای استفاده از آلوئه ورا ابتدا مقداری از آن را بر روی انگشتتان قرار دهید و سپس در ناحیه بواسیری به مدت 20دقیقه مالش داده تا کل نواحی درگیر را پوشش دهد.(بعد از خشک شدن آلوئه ورا بر روی پوست آن را آب نکشید چرا باعث می شود خواص آن از بین برود) این روند را 2 الی 3 بار در روز و برای مدت چند هفته انجام دهید.

درمان بواسیر با آلوئه ورا

در صورتی که روش های سنتی و درمان خانگی مفید واقع نشود, فرد بیمار می تواند از لیزر درمانی یا حراحی باز استفاده کند که هرکدام مزایا و معایب خود را به همراه خواهند داشت. لیزر درمانی یکی از بهترین راه حل های امروزی برای درمان بواسیر می باشد که نسبت به جراحی باز مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

• بدون نیاز به بستری و سرپایی بودن روند درمان
  • بدون خونریزی و عدم نیاز به پانسمان