عمل جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی به عنوان یکی از روش های مناسب و البته توصیه شده توسط پزشکان و متخصصین در این زمینه می تواند کمک بسیار زیادی برای درمان این بیماری و عدم بازگشت آن به افراد نماید.

کیست مویی چیست و چرا به جراحی کیست مویی نیاز داریم؟

کیست مویی یکی از بیماری های شایع در بین جوانان و به خصوص افراد پر مو و چاق می باشد.
کیست مویی در واقع به بازگشت مو به بافت های زیرین گفته می شود که می تواند علاوه بر دلایلی که ذکر شد عوامل زیاد دیگری نیز داشته باشد.
کیست مویی معمولاً در بین افراد چاق و پر مو که جمعیت بیشتر آن ها را مردان تشکیل می دهند به وجود می آید.
درد ناشی از بروز این بیماری در ناحیه ی انتهای دنبالچه در بسیاری از موارد می تواند به قدری زیاد باشد که فرد را از کار های شخصی و روزانه باز دارد.
در کنار این اما علائم دیگری نیز در کیست مویی وجود دارند که برخی از آن ها مانند ترشحات چرکین و خونین بدبو می تواند مشکلات و رنجش زیادی را برای افراد به وجود بیاورد.
برای درمان کیست مویی و خلاص شدن از درد های بسیار زیاد این بیماری در مراحلی که پیشرفت کرده است، باید به سراغ روش های مختلف جراحی کیست مویی برویم.
البته در این بین امروزه استقبال از لیزر درمانی برای کیست مویی بیشتر شده است ما قیمت زیاد این نوع درمان و همچنین فراگیر نبودن نیرو های متخصص در این زمینه باعث شده است تا افراد به سراغ استفاد از روش های درمان با جراحی سینوس پیلونیدال بروند.
بنابراین در این مطلب قصد داریم به بررسی روش های مختلف درمان کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال با روش های مختلف جراحی بپردازیم و مراقبت های مورد نیاز بعد از آن را بیان کنیم.

جراحی کیست مویی

با توجه به اینکه کیست مویی در ناحیه ی دنبالچه روی می دهد و افراد معمولاً تا شروع درد متوجه آن نمی شوند، آگاهی از علائم اولیه این بیماری و همچنین روش های تشخیص آن می تواند در اولویت قرار بگیرد.
کسانی که بتوانند کیست مویی را سریع تر تشخیص داده و از روش های خودسرانه برای درمان آن استفاده نکنند می تواند از شر درد های بسیار زیادی این بیماری در مراحل پیشرفته تر در امان باشند.
برای درمان کیست مویی روش های خانگی نمی تواند درمان کلی داشته باشد و از بین برنده مشکل شما باشد و در واقع فقط درد را تسکین داده تا شما اندکی احساس آرامش داشته باشید.
البته پزشکان نیز ممکن است در مراحل قبل از عمل جراحی کیست مویی یا بعد از آن از آنتی بیوتیک ها استفاده نمایند که برای تسکین درد و جزئی از مراحل درمان می باشد.
جراحی سینوس پیلونیدال به سه روش جراحی باز، بسته و پلاستیکی با توجه به نوع کیست مویی و میزان پیشرفت آن انجام می شود.

جراحی سینوس پیلونیدال به روش باز

در جراحی سینوس پیلونیدال به روش باز از بیهوشی موضوعی استفاده می کنند و سپس با استفاده از ابزار و وسایل شکاف هایی در ناحیه ی مورد نظر ایجاد نموده تا کیست مویی را از بدن خارج نمایند.
پس از این کار ناحیه ی برش داده شده که می تواند به اندازه ی یک نخود یا پرتقال باشد، به صورت باز باقی می ماند.
این کار مزایای بسیار زیادی داشته و با توجه به اینکه در طول درمان چرک و عفونت ناشی از محل شکاف و همچنین کیست مویی ایجاد شده بیرون می آید، احتمال برگشت بیماری و مو در این ناحیه به شدت کاهش پیدا می کند.
علاوه بر این در این روش بافت ها به خوبی از ناحیه های زیرین شروع به ترمیم نموده و به سرعت کل سطح شکاف ایجاد شده را پر می کنند.
در جراحی سینوس پیلونیدال به روش باز، تمامی بافت های تخریب شده در کنار کیست مویی برداشته می شوند تا درمان به صورت کامل انجام گیرد.
موضوعی که می تواند پس از جراحی به این روش اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، استفاده از دارو های مختلف برای عدم ایجاد عفونت و البته تمیز نگه داشتن مکان مورد نظر از طریق استحمام آب گرم می باشد.
حتی الامکان فرد تا مدتی باید رژیم غذایی مناسب داشته و همچنین از نشستن به صورت نامطلوب خودداری نماید تا طول درمان به خوبی طی شود و بتواند دوباره فعالیت های روزانه ی خود را از سر بگیرد.

جراحی کیست مویی بسته

برخلاف روش باز در این مورد از جراحی سینوس پیلونیدال بعد از ایجاد شکاف و برداشته شدن بافت های تخریب شده، محل برش که به صورت بیضی مانند می باشد با نخ بخیه زده می شود.
این موضوع هر چند برای بیماران خوشایند تر است اما می تواند به دلیل احتمال چرک و عفونت بستر را برای عود کردن مجدد بیماری فراهم نماید.
موضوعی که می تواند در اینجا اهمیت بالای خود را نشان دهد مراقبت های ویژه بعد از این روش درمانی است تا فرد دوباره به کیست مویی مبتلا نشود.
در این روش پزشک متخصص معمولاً پس از جراحی از پماد های مخصوص و آنتی بیوتیک ها برای کاهش عفونت استفاده می کند.
این روش البته نسبت به جراحی کیست مویی باز دوره نقاهت کمتری داشته و فرد در صورت موفقیت آمیز بودن و عدم عفونت می تواند خیلی سریع تر به زندگی روزمره ی خود برگردد.
الابته عاملی مانند استحمام روزانه و همچنین تمیز نگه داشتن دائمی محل بخیه ها می تواند فرد را در نقاهت کوتاه مدت تر یاری نماید.

جراحی به روش پلاستیک

برای درمان سینوس پیلونیدال بسیار پیشرفته از این روش استفاده می شود.
هر چند ممکن است در این روش طول درمان بیشتر و حتی مدت بستری و مراقبت در بیمارستان بیشتر از روش های قبلی باشد اما معمولاً درصد موفقیت آن نیز بالاتر است.
در روش جراحی کیست مویی به صورت پلاستیکی از روش های ترمیمی و فلت برای بستن ناحیه ی عمل استفاده می کنند.
البته روش حاد و بسیار اورژانسی نیز وجود دارد محل ایجاد سینوس پیلونیدال را برش داده و محتویات عفونی آن را از بدن خارج می کنند.
این عمل به صورت کاملاً سرپایی انجام می شود اما با توجه به احتمال بالای برگشت بیماری امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرد.
پس می توان گفت کسانی که از درد کیست مویی رنج می برند بهتر است در هنگام استفاده از روش های مختلف جراحی سینوس پیلونیدال مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرند تا بیماری آن ها دوباره برگشت پیدا نکند زیرا این افراد به دلیل ساختار خاص بدنی که دارند مستعد برگشت مو به بافت های زیرین می باشند.