عمل جراحی بواسیر

هر چند بواسیر یا هموروئید معمولاً چند هفته بعد از پدیدار شدن در بدن از بین می رود اما در صورتی که علائم مختلف باعث تشدید آن شده و البته اوضاع وخیمی از نظر درد برای فرد به همراه داشته باشد باید برای درمان آن از طریق روش های مختلف جراحی بواسیر اقدام نمود.

بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید که به گشاد شدن عروق مقعدی گفته می شود، می تواند با علائم مختلف از جمله درد، سوزش و خارش و یا قرمزی پوست در آن ناحیه همراه باشد که البته در برخی از موارد می تواند باعث عدم توانایی فرد برای نشستن در یک مکان و یا حتی برای اجابت مزاج همراه باشد.

درمان بواسیر با لیزر

امروزه استفاده از روش های جراحی در بسیاری از موارد منسوخ شده است و با توجه به مزایایی که درمان با لیزر به همراه دارد، بیشتر افراد از این روش استفاده می کنند.
مهم ترین مزیت درمان بواسیر با لیزر را می توان عدم آُیب دیدن بافت های کناری مقعد دانست که باعث حفظ سلامت افراد می شود.
البته نمی توان از مزیت های دیگر این روش یعنی عدم درد و خونریزی و دوره نقاهت بسیار کمتر آن به راحتی عبور کرد که هر کدام می تواند برای مشتریان به عنوان یک امتیاز ویژه برای ترغیب از این روش مطرح شود.
استفاده از لیزر امروزه همگانی شده است و بیماران زیادی برای درمان بواسیر به مراکز مختلف مراجعه می کنند اما این روش با معایبی نیز همراه بوده که باعث می شود تا افراد به سمت دیگر روش ها برای جراحی بواسیر روی بیاورند.
یکی از معایب این روش را می توان هزینه ی بالای آن به نسبت جراحی هموروئید دانست که برای برخی از افراد در درجه ی اهمیت بالایی وجود دارد.
از دیگر مواردی که می تواند بیماران را به سمت جراحی بواسیر بکشاند، زیاد نبودن متخصصین در این زمینه است.
با توجه به اینکه بواسیر در مراحل پیشرفته با درد زیاد همراه است، معمولاً بیماران زمان کافی را برای نوبت گرفتن از مراکز مختلف نداشته و به سمت جراحی هموروئید می روند.
البته این موضوع بیانگر این نیست که جراحی بواسیر با مشکلاتی همراه بوده و یا بیماری را به صورت کامل درمان نمی کند.
استفاده از روش های مختلف جراحی، بیماری بواسیر را به خوبی درمان نموده ولی طول درمان آن نیاز به مراقبت های بیشتر دارد تا به اصطلاح بیماری عود نکرده و بازگشت نداشته باشد.

جراحی بواسیر

بواسیر به دلایل مختلفی از جمله یبوست شدید، فشار های دوران بارداری، چاقی، ورزش نکردن، رژیم غذایی نامناسب و ... روی می دهد و در بسیاری از موارد با اصلاح رژیم غذایی و یا تجرک می تواند درمان شود.
زمانی که برای درمان بواسیر اندکی دیر اقدام نماییم، باید برای جراحی بواسیر البته زیر نظر پزشک متخصص مراجعه نماییم.
جراحی بواسیر از طریق روش های مختلفی انجام می شود که معمولاً پزشک با توجه به نوع بواسیر و همچنین میزان پیشرفت آن از یکی از روش های مرسوم استفاده می کند.
مهم ترین مسئله در این مورد مراقبت های بعد از عمل است که معمولاً توسط خود پزشک متخصص به فرد توصیه می شود و او نیز برای جلوگیری از عفونت و عود کردن بیماری آن ها را باید به خوبی اجرا نماید.
در بسیاری از موارد نیز پزشک از آنتی بیوتیک ها و پماد های مخصوص برای جراحی هموروئید استفاده می کند تا طول درمان کاهش پیدا کرده و افراد بتوانند سریع تر زندگی شخصی خود را از سر بگیرند.
جراحی هموروئید با عنوان هموروئیدکتومی شناخته می شود و از انواع آن می توان به استاپلر، رابربند، هموروئیدکتومی بسته، هموروئیدکتومی باز اشاره نمود.
البته در گذشته روش های مختلف دیگری نیز مورد استفاده قرار می گرفته است که به دلایل خطراتی که برای بیماران در حین عمل به همراه داشته و باعث آسیب به دیگر بافت های بدن شده اند، دیگر شاهد استفاده از این روش ها نیستیم و از روش های نوین برای این کار استفاده می شود.

هموروئیدکتومی بسته

با توجه به اینکه جراحی بواسیر به روش هموروئیدکتومی بسته می تواند تا 95 درصد موفقیت را به همراه داشته باشد، این روش مورد استقبال بیشتر بیماران قرار می گیرد.
در این روش از ابزار مخصوص پزشکی برای برش ناحیه ی مقعد و خارج نمودن رگ های متورم شده استفاده شده و سپس محل برش داده شده از طریق نخ بخیه بسته می شود.
برای اینکه طول درمان فرد در این روش کاهش یابد و کاربر بتواند زودتر کار های شخصی خود را انجام دهد و البته از بازگشت بیماری جلوگیری شود، از نخ بخیه قابل جذب استفاده می شود.

هموروئیدکتومی باز

این روش نیز با توجه به عدم احتمال بالای بازگشت بیماری مورد استفاده قرار می گیرد و در آن پس از خارج نمودن بافت های آسیب دیده از ناحیه ی مورد نظر، محل برش داده شده باز می ماند.
این کار می تواند به خروج عفونت در بدن و همچنین ترمیم سریع تر بافت های تخریب شده کمک نماید تا دوره ی نقاهت فرد بسیار کمتر باشد.
مهم ترین مسئله در جراحی بواسیر با این روش، مراقبت های بعد از عمل است که فرد باید از حمام آب گرم و شستشوی مداوم محل زخم استفاده نماید تا عفونت و چرک به خوبی از آن ناحیه خارج شود.
البته برخی از عوارض مانند خونریزی، انسداد روده و یا تنگ شدن مقعد، مشکلات دفع مدفوع و ... بسیار عادی است و افراد باید روش های مناسب دارویی و خانگی را برای جلوگیری از عود کردن بیماری در این حالت اتخاذ نمایند.

رابربند برای قطع جریان خون و درمان بواسیر

از دیگر روش های مورد استفاده در درمان بواسیر می توان به رابربند پلاستیکی اشاره نمود که به دور هموروئید داخلی پیچیده شده و با قطع ارتباط آن باعث درمان بیماری می شود.
این روش فقط برای درمان بواسیر داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و مهم ترین مسئله در آن دقت در قرار دادن باند پلاستیکی در محل درست به دور ناحیه ی مورد نظر می باشد.

استاپلر در جراحی بواسیر

درد کمتر از مزایای اصلی این روش نسبت به دیگر روش های جراحی هموروئید می باشد که بیشتر برای درمان بواسیر های درجه 3 و 4 مورد استفاده قرار می گیرد.
در این روش از یک پروب برای قطع کردن شریان های مختلف ناحیه مقعد و جلوگیری از آسیب رسیدن به دیگر نواحی استفاده می کنند که البته با توجه به اینکه در برخی موارد می توان به مقعد آسیب های جدی وارد نماید، استفاده نمی شود.
هر چند این روش دوره ی نقاهت کمتری نسبت به دو روش قبلی خواهد داشت.