درمان شقاق یا فیشر

شقاق در لغت به معنای شکاف و یا بریدگی عمیق است. شقاق انواع مختلفی دارد: شقاق لب به دلیل خشکی بسیار، شقاق کف پا و شقاق مقعدی یا فیشر که در واقع یک ترک خوردگی عمیق در ناحیه ی مقعد می باشد. عوامل متعددی در شکل گیری آن نقش دارند و اکثر افراد پس از یک دوره ی طولانی مدت یبوست، حتما آن را تجربه کرده اند. فیشر نام علمی شقاق است که به ترک خوردگی دیواره‌ی خارجی پوست یا جداره ی داخلی اعضای بدن گفته می شود. در ابتدا این ترک خوردگی بسیار جزیی و باریک می باشند که اگر درمان نشود ممکن است به زخم های عمیق و دردناک تبدیل شود. شقاق مقعدی اغلب با دیگر بیماری های این ناحیه همچون بواسیر اشتباه گرفته می شود. در صورتی که ترک خوردگی در دیواره درونی مقعد به وجود آمده باشد به آن فیشر گویند این در حالی است که بواسیر از التهاب و تورم رگ های خونی دیواره ی خارجی شکل می گیرد. انواع شقاق مقعدی شامل فیشر حاد و فیشر مزمن میشود.

علائم و نشانه های شقاق

همانطور که قبلتر نیز اشاره شد این بیماری از شایع ترین بیماری های ناحیه مقعد است. که در اکثر موارد علت آن یبوست طولانی مدت و یا فشار های عصبی است. در ادامه به ذکر چندین مورد از شایع ترین علایم این بیماری می‌پردازیم.

درد و سوزش بعد از دفع مدفوع
به دلیل وجود ترک در ناحیه مقعد، به هنگام خروج مدفوع اصطکاک ایجاد شده سبب بروز درد و سوزش شدید در ناحیه می شود. این درد اغلب تا ساعت‌ها بعد از اجابت مزاج با فرد همراه هست و او را دچار رنجش و ناراحتی می‌کند.

خون ریزی در ناحیه مقعد
ترک خوردگی ها گاهی ممکن است آنقدر عمیق باشند که علاوه بر زخم کردن سلول های سطح پوست، دیواره رگ های خونی را نیز دچار آسیب و پارگی کند. همین امر سبب خون ریزی در ناحیه مقعد می‌شود.

سوزش و خارش شدید
ترکیبات مدفوع به دلیل وجود اسیدهای معده باعث سوزش و خارش شدید در ناحیه فیشر مقعدی می‌شوند. گاهی این درد و سوزش ها آنقدر شدید می‌شوند که فرد را کلافه کرده و باعث سلب آرامش او می‌شوند.

درمان خانگی شقاق و فیشر

شقاق معقدی اغلب به خاطر یبوست های شدید ایجاد می شود که افراد به هنگام اجابت مزاج فشار بسیاری به ناحیه ی مقعدی خود وارد می کنند و همین امر سبب جراحت و آسیب دیدگی در آن ناحیه می شود. از علائم شایع این بیماری سوزش و خارش بسیار زیاد در ناحیه مقعد است که با استفاده از داروهای گیاهی و خانگی قابل درمان است اما اگر نادیده گرفته شود، به دلیل خون ریزی بسیار باعث فقر آهن خواهد شد. برخی از از راهکارهای درمان گیاهی و سنتی فیشر عبارتند از:

روغن زیتون
روغن زیتون نوعی مسهل به شمار می آید که سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده ها می شود. خوردن این روغن همراه با مواد غذایی فیبر دار مثل کاهو، کلم و سبزیجات موجب جلوگیری از یبوست و شقاق مقعدی خواهد شد.

عسل و موم
از دیگر راهکارهای درمان شقاق مقعدی استعمال موضعی ترکیبی از عسل و روغن زیتون می‌باشد. این دو ماده را می‌بایست به طور مساوی با یکدیگر مخلوط کرد و سپس ترکیب را حرارت دهید و بعد از اینکه کاملا سرد شد در موضع شکاف قرار دهید. این کار علاوه بر بهبود زخم ها به تسکین درد و سوزش‌ها کمک می‌کند.

آلوئه ورا
ماده ی ژله مانند در درون گیاه آلوئه ورا در بهبود سوزش ها بسیار موثر است. این گیاه به دلیل بافت کشسانی که دارد سبب ترمیم سلول های آسیب دیده و کاهش دردهای ناشی از زخم می‌شود. ژل داخلی این گیاه را می توان به صورت خارجی استعمال کرد. اگر گیاه آلوئه ورا در دسترس نبود می‌توانید از تیوب های پماد آلوئه ورا نیز استفاده نمایید.

نشستن در آب ولرم
یکی از راهکارهای آسان و نتیجه بخش درمان شقاق مقعدی نشستن در آب ولرم و گرم می‌باشد. توصیه میشود مبتلایان روی 15 دقیقه در تشت آب ولرم بنشینند. برای کاهش درد و سوزش هم می‌توان مقداری بتادین به آب گرم اضافه کرد. این کار را به صورت مکرر و روزی 3 مرتبه انجام دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

روغن نارگیل
روغن این میوه به دلیل خواصی که دارد هم می توان از آن را بر روی محل زخم قرار داد و هم می توان همراه با غذا میل نمود تا از ابتلا به فیشر جلوگیری شود.

سرکه سیب
یکی از نتیجه بخش ترین راهکارهای درمان فیشر مقعدی استفاده از سرکه سیب می‌باشد. این ماده را می‌توان همراه با عسل و آب مخلوط کرد و سپس هر روز آن را در ناحیه زخم شده قرار داد. حتی می‌توان سرکه سیب را در آب ولرم حل کرد و سپس برای چند دقیقه در داخل تشت بنشینید تا التهابات تسکین یابند.

شیر گرم
خوردن روزانه یک لیوان شیر از ابتلا به بسیاری از بیماری ها شما را مصون می‌دارد. شیر گرم خاصیت مسهل دارد و یبوست جلوگیری می‌کند.

درمان شقاق با دارو

برای تسکین دردهای ناشی از فیشر می‌توان از مسکن هایی همچون کدیین استفاده نمایید. علاوه بر آن استفاده از پمادهای موضعی همچون گلیسیرین تری نیترات به بهبود زخم ها و کاهش علایم آن کمک می‌کند. این پماد می‌بایست به مدت شش هفته و هر هشت ساعت یکبار استفاده شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. داروی دیگری با نام دیلتیازیم توسط اکثر پزشکان برای این بیماری تجویز می‌شود که سبب مسدود شدن کانال های انتقال دهنده کلسیم و کاهش خونریزی شوند.

درمان شقاق با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی دیگر از روش های درمان فیشر است. برای التیام و بهبود زخم در این روش، بوتاکس درون عضله اسفنکتر تزریق می شود. پس از بازگشت بیماری، می بایست دوباره تزریق بوتاکس انجام شود.

درمان سریع شقاق مقعدی با لیزر

در اکثر موارد درمان های خانگی نتیجه بخش اند و فیشر درمان می‌شود اما اگر نتیجه مطلوب حاصل نشد می‌توان با مراجعه به پزشک متخصص بیماری های گوارشی و یا جراح کولورکتال از روش‌های لیزری برای درمان استفاده کرد. در این روش پزشک بعد از انجام معاینه و گرفتن برخی آزمایشات زمانی را برای درمان اختصاص می‌دهد. او با استفاده از تاباندن اشعه‌ی لیزر به محل آسیب دیده باعث ترمیم سلول‌های آسیب دیده و زخم‌های ایجاد شده می‌شود. این روش درمان بدون درد و بسیار سریع است و در عرض چند دقیقه انجام می‌گیرد و نیازی به بستری شدن نیست.

درمان توسط بهترین پزشکان متخصص شقاق

شما می‌توانید با مراجعه به کلنیک انورکتال آسیب های ناحیه مقعدی از جمله فیشر را در کوتاه ترین زمان درمان کنید. در این مراکز متخصصان با استفاده از لیزر و بدون هیچ گونه درد و خونریزی به درمان آسیب دیدگی‌ها می‌پردازند. این درمان ها هیچ نیازی به بیهوشی و بستری شدن ندارد و جزء عمل های سرپایی به شمار می‌آیند.

1برای درمان شقاق بدون درد و خونریزی چه روشی پیشنهاد میشود؟

برای درمان درمان شقاق بهترین روش درمان به تشخیص و معاینه متخصص آنورکتال بستگی دارد. این نظر طبق پیشرفت بیماری، جنسیت، سن و عوامل دیگر بین جراحی های باز و لیزر متغیر است. متخصص کلینیک با وجود درمان هزاران بیمار مختلف با تجربه بسیار زیاد تلاش میکند تا بهترین و کم خطر ترین روش درمان را انجام دهد.

2مزایای جراحی شقاق با لیزر نسبت به جراحی سنتی چیست؟

• در جراحی شقاق با لیزر به بافت های بدن آسیب کمتری میرسد.
• درد و خونریزی در این روش درمان کم میباشد.
• درمان و بهبود در این روش تضمین شده است.
• جراحی با لیزر در 20 دقیقه انجام میشود.
• درمان ..... با لیزر به صورت کاملا سرپایی و با بی حسی موضعی است.
• دوران نقاهت در درمان با لیزر وجود نداشتهه و فرد مراجعه کننده میتواند به فعالیت روزانه خود ادامه دهد.
• برگشت و عود بیماری با لیزر تقریبا یک چهارم برگشت و عود های عمل های سنتی است.

3جراحی شقاق با لیزر چه عوارضی دارد؟

از عوارض جراحی با لیزر اینه که فرد بعد از عمل احساس تورم میکنه که ناشی از اشعه لیزره و طبیعیه عوارض چندانی نداره. از عوارض جراحی شقاق با لیزر میتوان گفت که فرد بیمار در اثر اشعه لیزر احساس تورم میکند که این احساس طبیعی است.

4هزینه لیزر حدودا چقدره؟

هزینه جراحی سر پایی در مرکز آنورکتال بستگی به حجم جراحی انجام شده، وسعت عفونت، چند مرحله ای شدن جراحی، تعداد کانالها، گرید ها و پیچیدگی های تخصصی به نظر پزشک متخصص آنورکتال برمیگردد.

5دوران نقاهت بعد از عمل شقاق با لیزر چقدر است؟

دوران نقاهت بعد از عمل شقاق بستگی به خود کیست دارد بعضی از مراجعین خیلی زود اقدام میکنند و به طبع دوران نقاهت کمی را تجربه میکنند. برخی از بیماران که بعد از سال ها خود درمانی های متعدد ناچار میشوند تن به جراحی بدهند، به خاطر حجم زیاد کیست و بافت عفونی شده که از بدنشان خارج میشود دوران نقاهت بیشتری را تجربه میکنند. دوران نقاهت در جراحی هموروئید تقریبا کم می باشد ولی بسته به ظرفیت بدنی انسان های مختلف، متغیر است و ۸۰ درصد درد در همان زمان جراحی از بین میرود. دوران نقاهت در جراحی فیشر بعد از دو الی سه روز کلا تمام میشود و زخمی که از فیشر بوجود آمده سریع بسته و بهبود میابد.

6برای بیماران خانم چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خانم دکتر سیما حلمی ارجمند عضو هیئت علمی دانشگاه و متخصص جراحی عمومی با 23 سال سابقه درمانی در خدمت بیماران خانم میباشد.

7احتمال بازگشت و عود بیماری شقاق بعد از عمل چقدر است؟

برگشت و عود بیماری با لیزر تقریبا یک چهارم برگشت و عود های عمل های سنتی است.