درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی در واقع یک وضعیت دردناک است که در آن مجموعه ای از چرک وعفونت در نزدیکی مقعد ایجاد می شود. اکثر آبسه های مقعدی نتیجه عفونت غدد کوچک مقعد می باشند. شایع ترین نوع این آبسه، آبسه دورانی است. این نوع آبسه اغلب به صورت تورم دردناک مانند جوش در نزدیکی مقعد ظاهر می شود و ممکن است به رنگ قرمز و به هنگام لمس، گرم باشد. آبسه مقعد در بافت های عمیق تر، معمولا به ندرت دیده می شود. برش و تخلیه این عارضه به وسیله جراحی آبسه مقعدی یا لیزر درمانی که شایع ترین درمان ها برای انواع آبسه مقعد می باشند، انجام می گیرد.

علائم و نشانه های آبسه مقعدی

• درد در ناحیه مقعد یا باسن
• وجود چرک یا عفونت در نزدیکی مقعد
• تب کردن مداوم
• مشاهده توده ای در ناحیه مقعد
• تحرکات دردناک روده
• درد در پایین شکم
• خستگی مداوم
• تورم در ناحیه مقعد یا باسن
• تعریق شبانه

درمان آبسه مقعدی با دارو

تجویز آنتی بیوتیک ها برای درمان آبسه مقعدی ضروری می باشد، به خصوص اگر بیمار علائم سیستمیک داشته باشد. درمان های آنتی بیوتیکی پیشگیری کننده بعد از عمل یا لیزر درمانی، به مدت 7 الی 10 روز توصیه می شود. آنتی بیوتیک هایی نظیر سیپروفلوکساسین، مترونیدازول و آمپی سیلین / سولباکتام جزء این دسته می باشند. این آنتی بیوتیک ها معمولا هر 8 ساعت یک بار مصرف می شود.

درمان خانگی آبسه مقعدی

کمپرس آب گرم، گردش خون در ناحیه مورد نظر افزایش داده و عفونت موجود در ناحیه را رقیق می ‌کند که این قضیه سبب کاهش درد ناشی بیمار می شود. آبسه‌ های مقعدی کوچک و سطحی، معمولا به کمپرس آب گرم جواب داده و به وسیله آن درمان می ‌شوند. استفاده مکرر و مداوم ویتامین C نیز می تواند مفید باشد. این ویتامین نقش موثری در درمان آبسه مقعد دارد. مصرف روزانه 1000 میلی گرم ویتامین C توصیه می ‌شود، زیرا بیشتر از این مقدار سبب اسهال و آسیب بیشتر به بیمار می‌ شود.
استفاده از درمان‌های خانگی در مواردی که میزان عفونت کم باشد، می‌تواند به درمان آبسه مقعدی کمک کند، همچنین در موارد وسیع ترنیز استفاده از این درمان‌ها می‌ تواند از میزان عفونت و التهاب ناشی از آبسه، تا حد قابل توجهی بکاهد.

تشخیص آبسه مقعدی

آبسه مقعد اغلب از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود که پزشک در آن نواحی مختلف مقعد را مورد بررسی قرار می دهد. پزشک همچنین درد، قرمزی و تورم در ناحیه مقعد را بررسی خواهد کرد. در بعضی از افراد ممکن است علائم قابل توجهی از آبسه روی سطح پوست اطراف مقعد آنها دیده نشود. در اینگونه موارد، پزشک شما از ابزاری به نام آندوسکوپ استفاده می کند تا داخل کانال مقعد و راست روده را مشاهده کند. بعضی اوقات آبسه ممکن است عمیق تر از آن باشد که در یک معاینه فیزیکی ساده رویت شود. ممکن است در مواردی پزشک برای شما MRI یا سونوگرافی بنویسد تا تشخیص دقیق تری داشته باشد. گاهی اوقات نیز، آزمایش خون، تصویربرداری و کولونوسکوپی ممکن است برای تشخیص قطعی آبسه مقعدی لازم باشد.

عمل جراحی آبسه مقعدی

درمان آبسه در بیشترموارد، تخلیه آن به وسیله جراحی است. برای این کار معمولا برشی در پوست نزدیک مقعد انجام می شود تا عفونت تخلیه شود. این کار را می توان در مطب پزشک با بی حسی موضعی یا در اتاق عمل تحت بی حسی عمیق تر انجام داد. بستری شدن در بیمارستان ممکن است برای بیمارانی که مستعد ابتلا به عفونت های مهمتری هستند، از جمله دیابتی ها لازم باشد.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

بهترین و مؤثرترین روش درمان آبسه مقعدی، جراحی با لیزر است. در فرآیند لیزر درمانی، تگ پوستی انتهای عصب بریده می شود و عروق کوچک بریده شده را ترمیم می کند. جراحی با لیزر درد و خونریزی بسیارناچیزی دارد. درمان آبسه مقعدی با لیزر، بدون بیهوشی وبه صورت سرپایی انجام می شود. انتقال بیماری های ویروسی با این روش، تقریبا صفر می باشد. پس از لیزر درمانی نیز تا چند روز بیمار باید داروهایی مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها را برای بهبودی سریعتر مصرف کند. بد نیست بدانید که نرخ درمان در این روش، چندین برابر بیشتر از روش های سنتی و عمل های جراحی می باشد و میزان بهبودی قطعی پس از لیزر درمانی چیزی در حدود 90 درصد است.

درمان توسط بهترین پزشکان متخصص آبسه مقعدی

کلینیک انورکتال محلی قابل اعتماد برای درمان قطعی بیماری های ناحیه مقعد و انتهایی ستون فقرات همچون: کیست مویی، بواسیر، آبسه مقعدی و فیستول می‌باشد. با مراجعه به این مراکز پس از ویزیت شدن توسط متخصص با تعیین وقت عمل جراحی به راحتی می‌توانید از شر این بیماریهای آزار دهنده رهایی یابید. درمان آبسه مقعدی با لیزر در کمتر از بیست دقیقه و به صورت سرپایی با استفاده از دستگاه لیزر انجام می‌گیرد. مراحل عمل به سرعت انجام می‌شود و نیازی به هیچ گونه استرس و نگرانی ندارد و بعد از لیزیک نیز نیازی به بستری شدن وجود ندارد. اما توجه داشته باشید که با رعایت بهداشت می‌توان روند بهبود را تسهیل بخشید.

برای درمان آبسه مقعدی بدون درد و خونریزی چه روشی پیشنهاد میشود؟
برای درمان آبسه مقعدی بهترین روش درمان به تشخیص و معاینه متخصص آنورکتال بستگی دارد. این نظر طبق پیشرفت بیماری، جنسیت، سن و عوامل دیگر بین جراحی های باز و لیزر متغیر است. متخصص کلینیک با وجود درمان هزاران بیمار مختلف با تجربه بسیار زیاد تلاش میکند تا بهترین و کم خطر ترین روش درمان را انجام دهد.
مزایای جراحی آبسه مقعدی با لیزر نسبت به جراحی سنتی چیست؟
• در جراحی آبسه مقعدی با لیزر به بافت های بدن آسیب کمتری میرسد.
• درد و خونریزی در این روش درمان کم میباشد.
• درمان و بهبود در این روش تضمین شده است.
• جراحی با لیزر در 20 دقیقه انجام میشود.
• درمان آبسه مقعدی با لیزر به صورت کاملا سرپایی و با بی حسی موضعی است.
• دوران نقاهت در درمان با لیزر وجود نداشتهه و فرد مراجعه کننده میتواند به فعالیت روزانه خود ادامه دهد.
• برگشت و عود بیماری با لیزر تقریبا یک چهارم برگشت و عود های عمل های سنتی است.
جراحی آبسه مقعدی با لیزر چه عوارضی دارد؟
از عوارض جراحی با لیزر اینه که فرد بعد از عمل احساس تورم میکنه که ناشی از اشعه لیزره و طبیعیه عوارض چندانی نداره.
از عوارض جراحی آبسه مقعدی با لیزر میتوان گفت که فرد بیمار در اثر اشعه لیزر احساس تورم میکند که این احساس طبیعی است.
هزینه لیزر حدودا چقدره؟
هزینه جراحی سر پایی در مرکز آنورکتال بستگی به حجم جراحی انجام شده، وسعت عفونت، چند مرحله ای شدن جراحی، تعداد کانالها، گرید ها و پیچیدگی های تخصصی به نظر پزشک متخصص آنورکتال برمیگردد.
دوران نقاهت بعد از عمل آبسه مقعدی با لیزر چقدر است؟
دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی بستگی به خود کیست دارد بعضی از مراجعین خیلی زود اقدام میکنند و به طبع دوران نقاهت کمی را تجربه میکنند. برخی از بیماران که بعد از سال ها خود درمانی های متعدد ناچار میشوند تن به جراحی بدهند، به خاطر حجم زیاد کیست و بافت عفونی شده که از بدنشان خارج میشود دوران نقاهت بیشتری را تجربه میکنند.
دوران نقاهت در جراحی هموروئید تقریبا کم می باشد ولی بسته به ظرفیت بدنی انسان های مختلف، متغیر است و ۸۰ درصد درد در همان زمان جراحی از بین میرود. دوران نقاهت در جراحی فیشر بعد از دو الی سه روز کلا تمام میشود و زخمی که از فیشر بوجود آمده سریع بسته و بهبود میابد.
برای بیماران خانم چه اقداماتی صورت گرفته است؟
خانم دکتر سیما حلمی ارجمند عضو هیئت علمی دانشگاه و متخصص جراحی عمومی با 23 سال سابقه درمانی در خدمت بیماران خانم میباشد.
احتمال بازگشت و عود بیماری آبسه مقعدی بعد از عمل چقدر است؟
برگشت و عود بیماری با لیزر تقریبا یک چهارم برگشت و عود های عمل های سنتی است.