درمان بیماری های آنورکتال

درمان فیستول با لیزر، دارو، زالو و عسل چگونه است؟

درمان فیستول با لیزر، دارو، زالو و عسل چگونه است؟

متاسفانه بیماری فیستول در بین افراد روز به روز در حال افزایش بوده و همینطور که جلوتر می رویم,درصد کسانی که دچار فیستول می شوند افزایش پیدا می کند و از این رو دانشمدان همه ساله روش های جدیدی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری ابداع می کنند.برای مثال درمان فیستول با لیزر یکی از بروزترین متدهای درمانی می باشد که به تازگی وارد کشور ما یعنی ایران شده و میزان درد و خونریزی در درمان بیماری های آنورکتال را تا 90% کاهش داده و دیگر کسی به سمت تیغ جراحی نخواهد رفت.به هر حال ما در این مقاله می خواهیم روش های درمان فیستول آنال و سایر موارد را بررسی کنیم و ببینیم که آیا به غیر از جراحی,راه دیگری وجود دارد یا خیر.پس همراه ما باشید!

بیماری فیستول یا فیستول آنال چیست؟

ممکن است گاهی دو بخش مختلف یا دو رگ که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند,بر اثر عوامل مختلف به هم وصل شوند که این نشانه بروز بیماری فیستول می باشد و حتما باید زیر نظر پزشک درمان شود.فیستول آنال معمولا شبیه به یک سوراخ چرکی بر دیواره داخلی مقعد است که به نسبت سایر موارد بسیار دردناک می باشد.

دلایل به وجود آمدن فیستول

فیستول می تواند به دلایل زیادی به وجود بیاید و اگر پزشک بخواهد متوجه شود که دقیقا چرا به این بیماری مبتلا شده اید,می بایست آزمایش یا بررسی های زیادی انجام دهد.

اما از مهمترین دلایل ابتلا به فیستول (آنال) را می توان موارد زیر در نظر داشت :

  • داشتن یبوست های شدید به مدت طولانی و عدم درمان آنها.
  • به وجود آمدن عفونت های مختلف در ناحیه مقعد.
  • عدم درمان بیماری های مختلف مانند آبسه مقعدی.
  • ایجاد فیستول به دلیل جراحی اشتباه و استفاده نادرست از تیغ جراحی.
  • ابتلا به تروما (به نسبت کم).

به هر حال قبل از اینکه به سراغ درمان بیماری فیستول بروید, می بایست موارد بالا را بررسی کنید و برای رفع آنها کاری انجام دهید, در غیر این صورت فیستول از بین نخواهد رفت یا اینکه بعد از لیزر دوباره عود می کند.

انواع مختلف فیستول

خود بیماری فیستول انواع مختلفی دارد که هر کدام یک سری ویژگی ها و روش های درمان دارند و اینطور نیست که بتوان برای همه از یک راه وارد شد.سه مورد از انواع فیستول عبارتند از :

  1. فیستول کور : همانطور که از نام این مورد پیداست,در آن انتهای فیستول بسته می باشد و به اصطلاح بن بست یا کور است.
  2. فیستول کامل : این نوع فیستول از هر دو طرف باز می باشد و شدت بیشتری نسبت به مورد بالا دارد.
  3. فیستول ناقص : در این فیستول یک سوراخ بر روی پوست تشکیل می شود و با این تفاوت که به هیچ اندام خاصی نمی رسد و به اصطلاح ناقص است.

فیستول در چه نواحی تشکیل می شود؟

بسیاری از افراد این تصور را دارند که بیماری فیستول تنها در نواحی اطراف مقعد اتفاق می افتد,اما باید بدانید که با توجه به آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2019,این بیماری تقریبا می تواند در هر نقطه ای تشکیل شود,از جمله موارد زیر :

  • در اطراف چشم : در این ناحیه معمولا مجرای اشک و قسمت گوش داخلی در خطر هستند و باید از ضربه های سنگین به دور باشند.
  • در سیستم گوارشی : همانطور که می دانید سیستم گوارشی یکی از پیچیده ترین و در عین حال بزرگ ترین سیستم های داخلی بدن است و امکان ظاهر شدن این بیماری در هر نقطه وجود دارد.اما به طور کلی بیشتر در مجرای بزاق اطراف دهان,انتهای دوازدهه در معده,روده کوچک و بزرگ و مقعد تشکیل می شود.
  • در دستگاه تنفسی : اغلب فیستول در بین نای و مری تشکیل می شود که می تواند بسیار دردناک باشد و سریعا نیاز به درامد دارد.محل بعدی که بسیار مستعد این مشکل است ریه بوده که معمولا درمان سختی هم دارد.
  • در سیستم گردش خون : در حال حاظر شایع ترین نوع فیستول در دستگاه گردش خون بین سرخرگ و سیاهرگ تشکیل می شود و در مراحل بعدی بین دو سرخرگ یا بین رگ های مغز که حساسیت این موارد نسبت به بقیه بسیار زیاد می باشد و می تواند مشکلات بیشتری برای بیمار به وجود بیاورد.
  • در ماهیچه ها : البته فیستول در خود ماهیچه رخ نمی دهد و اغلب این مفاصل هستند که دچار آن می شوند.
  • بیماری های ارثی و مادر زادی : یکی از شایع ترین انواع فیستول های مادرزادی از واژن به راست روده می باشد که معمولا در همان ساعات اولیه زایمان مشخص می شود.

درمان فیستول با لیزر

همانطور که گفته شد در ابتدا باید ببینید که شدت بیماری چقدر است و آیا می توان بدون روش های تهاجمی تر مانند لیزر یا تیغ جراحی از دست فیستول خلاص شد یا نه. اما اگر پزشک به شما گفت که بیماری عود کرده و دیگر راهی نیست,می بایست به سراغ لیزر بروید که اصلا هم درد ندارد. افراد زیادی هستند که این سوال را از می پرسند که درد و خونریزی این روش چقدر است و آیا دوره نقاحت بیشتر از 1 هفته طول می کشد یا نه؟

در جواب باید بگوییم عمل فیستول با لیزر اصلا درد نخواهد داشت و به بیمار یک دارو بی حسی زده می شود و کل عمل حدود 20 دقیقه زمان خواهد برد.همچنین بعد از عمل (30 دقیقه) می توانید به زندگی عادی و روزمره خودتان برگردید و نیازی به نگرانی در این زمینه نمی باشد.این موضوع را هم بگوییم تعداد جلسات لیزر تنها یک عدد می باشد و اینطور نیست که شما را چند بار و هر بار به مدت 20 دقیقه به اینجا بکشانیم :).

نکته مثبت دیگر هم این است که احتمال انتقال بیماری های دیگر یا عفونت در هنگام لیزر فیستول بسیار پایین و نزدیک به فر می باشد و این دقیقا برعکس جراحی های سنتی بوده که از تیغ های برنده استفاده می شد.همچنین با لیزر دیگر بیماری فیستول باز نخواهد گشت و 100% کار انجام خواهد شد و تنها می بایست بیمار یک سری نکات را که در ادامه خواهیم گفت,رعایت کند.

مزیت های درمان فیستول با لیزر

با منسخو شدن روش های جراحی قدیمی که معمولا خطرات بسیار زیادی هم داشتند و گاهی مواقع باعث بروز بیماری دیگر می شدند,روش جدید یعنی لیزیک به سرعت توانست جای آنها را بگیرد.در حال حاظر تمام جراحی های آنورکتال با لیزر انجام می شود که از آخرین تجهیزات روز دنیا برخوردار هستند.مزیت های لیزر فیستول عبارتند از :

  • در لیزر از هیچ دارو بیهوشی استفاده نمی شود و به همین خاطر کسانی که آلرژی دارند,می توانند با خیالی راحت لیر کنند.
  • بیمار در طول این 20 دقیقه هیچ دردی احساس نخواهد کرد.
  • می توان گفت که مقدار خونریزی به صفر نزدیک شده و دیگر خبری از کاسه های خون نمی باشد.
  • در جراحی سنتی گاهی مواقع بیمار دچار بی اختیاری مدفوع می شد که دلیلش آسیب به دیوار اسفنکتر بود,اما در لیزر به هیچ عنوان به این ناحیه آسیبی وارد نمی شود.
  • بعد از لیزر بیمار نیازی به بستری یا مراقبت های بعد از عمل نخواهد داشت و به طور کلی دوره نقاحت حذف شده است.
  • هزینه لیزر به نسبت جراحی سنتی پایین تر می باشد.
  • درصد موفقیت لیزر 100 بوده و به هیچ عنوان بیماری عود نخواهد کرد.
  • زخمی که از جراحی باقی می ماند حدود 1/4 جراحی سنتی می باشد که بعد از مدتی خود به خود از بین می رود و جوش می خورد.

هزینه لیزر فیستول

خب رسیدیم به بحث هزینه و اینکه این کار چه قیمتی دارد.قبل از هر چیزی باید این موضوع را به شما بگوییم که من نویسنده نمی توانم به هیچ عنوان قیمت ثابتی به شما دهم و می بایست قبل از هر کاری با پشتیبانی سایت تماس بگیرید تا با توجه به وضعیتی که دارید,قیمت پایه را به شما عزیزان اعلام کنند.

درمان فیستول با دارو

برای درمان فیستول با دارو می توانید از موارد مختلفی استفاده کنید که همگی می بایست زیر نظر پزشک باشند تا مبادا مشکل حادتر شود (البته این داروها نیازی به نسخه پزشک ندارند).

در ابتدا شما می بایست از آنتی بیوتیک ها که به منظور کاهش مقدار عفونت و چرکی به کار می روند استفاده کنید و در مرحله بعدی داروهای ضد التهاب که انواع مختلفی در بازار دارند.البته باید بدانید که این داروها را نمی توانید برای هر نوع و شدتی از فیستول استفاده کنید و به همین خاطر است که قبل از هر کاری می بایست یک جلسه معاینه داشته باشید تا پزشک بیشتر متوجه مشکل شما شود.

درمان فیستول با زالو

زالو برای درمان بیماری های مختلفی از جمله هموروئید به کار می رود و در این بیماری هم برای کاهش مقدار عفونت و خارج کردن چرک از ناحیه مورد نظر, می توانید از زالو کمک بگیرید که باز هم این کار می بایست زیر نظر پزشک طب سنتی انجام شود و سرخود نباید هیچ کاری انجام دهید.

زالو درمانی قبل از لیزر می تواند کمک زیادی به راحتی عمل بکند و به همین خاطر است که برخی پزشکان پیشنهاد این کار را می دهند (البته هیچ ضرورتی ندارد).

درمان فیستول با عسل

اینکه بسیاری از افراد می گویند که می توان فیستول را با عسل درمان کرد,درست است! اما باید بدانید که خاصیت ضد باکتریایی و التهابی عسل باعث تسکین این بیماری شده و دقیقا مانند یک آنتی بیوتیک آزمایشگاهی عمل می کند.

البته عسل نمی تواند نوع شدید را رفع کند و به همین خاطر می بایست قبل از مصرف مشاوره بگیرید.

برای درمان فیستول با عسل می بایست کارهای زیر را انجام دهید :

  • محل فیستول را عسل طبیعی بمالید و بگذارید حداقل 15 دقیقه روی آن باقی بماند (این کار را هر روز یکبار انجام دهید).
  • روزانه یک الی دو لیوان عسل را با آب جوش گرم کنید و بنوشید.

سخن آخر

تمام کارهایی که ما در این مقاله به شما توصیه کرده ایم را می بایست حتما زیر نظر یک پزشک یا شخص مورد اعتماد انجام دهید, چرا که ممکن است بدن شما به یک سری مواد حساسیت داشته باشد و در صورت عدم آگاهی به آن مشکلات بیشتری برایتان پیش بیاید. موفق باشید!

مشاوره از آنورکتال

آیا شما هم به یکی از بیماری های نشیمنگاهی نظیر:

دچار شده اید؟ بدون خجالت و ترس همین حالا با ما تماس بگیرید.

هدف اصلی ما درمان قطعی بیماری های آنورکتال و رضایت کامل بیمار میباشد.

کادر درمان و تجهیزات ما، همواره برای رفاه حال شما عزیزان، در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

دریافت وقت مشاوره یا وقت ویزیت:

خط یک : 02188779148

خط دو : 02188856972

تماس بر خط : 09120225954

متخصصان ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستند.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. پریسا آقایی می گوید

    سلام ،من هم آبسه مقعدی و فیستول داشتم که با روش لیزر عمل کردم ولی دقیقا یکسال بعد با شدت بیشتری بدتر از قبل عود کرد ومن جراحی باز انجام دادم و دکتر نخ ستون برام گذاشت ودر حال درمان هستم ،چرا میگید با لیزر صد در صد درمان قطعی هست اگر قطعی هست چرا برای من برگشت ،هنوز هیچ روشی در دنیا پیدا نشده برای درمان قطعی فیستول ،

  2. پریسا آقایی می گوید

    @#&#@ سلام ،من هم آبسه مقعدی و فیستول داشتم که با روش لیزر عمل کردم ولی دقیقا یکسال بعد با شدت بیشتری بدتر از قبل عود کرد ومن جراحی باز انجام دادم و دکتر نخ ستون برام گذاشت ودر حال درمان هستم ،؟؟؟؟؟؟؟چرا میگید با لیزر صد در صد درمان قطعی هست اگر قطعی هست چرا برای من برگشت ،هنوز هیچ روشی در دنیا پیدا نشده برای درمان قطعی فیستول ،؟؟؟؟؟؟

  3. پریسا آقایی می گوید

    @#&#@ ،من هم آبسه مقعدی و فیستول داشتم که با روش لیزر عمل کردم ولی دقیقا یکسال بعد با شدت بیشتری بدتر از قبل عود کرد ومن جراحی باز انجام دادم و دکتر نخ ستون برام گذاشت ودر حال درمان هستم ،؟؟؟؟؟؟؟چرا میگید با لیزر صد در صد درمان قطعی هست اگر قطعی هست چرا برای من برگشت ،هنوز هیچ روشی در دنیا پیدا نشده برای درمان قطعی فیستول ،؟؟؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایت در حال بارگزاری است…

  • آدرس : میدان ونک,ساختمان بانک دی,پلاک 78,طبقه 3
  • تلفن : 021887791480218885697209120225954
  • info@clinicanorectal.com : ایمیل
  • ساعت مراجعه حضوری : 15 الی 20 شب