درمان بیماری های آنورکتال

درمان شقاق مقعدی با عسل

درمان شقاق مقعدی با عسل

زمانی که در نواحی مقعد زخم و شکاف ایجاد شده باشد, به احتمال زیاد به بیماری شقاق یا فیشر مبتلا شده اید. این عارضه با احساس درد و خونریزی همراه بوده و بیماران با سختی زیاد در هنگام اجابت مزاج روبرو هستند. در این مقاله پزشکی قصد داریم تا در ارتباط با روش های درمان فیشر و همچنین موثر ترین راه حل درمان شقاق مقعدی با عسل صحبت کنیم; پس تا پایان دنباله رو این اطلاعات مفید باشید.

شقاق مقعدی و علت بروز آن چیست؟

فیشر یکی از بیماری های نشیمنگاهی است که با ایجاد شکاف یا ترک باریک در دیواره های کناری و نیمه تحتانی مقعد نمایان می شود. به طور معمول اندازه شقاق کمتر از 1 سانتی متر می باشد اما مقعد قسمت حساس از بدن بوده که کوچک ترین شکاف در این ناحیه می تواند احساس درد بیشتری برای فرد ایجاد کند. از آنجایی که این نواحی در رکتوم دارای گیرنده های عصبی زیادی هستند بنابراین می تواند برای بیمار بسیار آزار دهنده و همراه با درد باشد. طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده; پزشکان به این نتیجه رسیده اند که احتمال بروز فیشر در هر سنی و جنسیتی وجود داشته و شایع ترین علت خونریزی مقعدی در کودکان و اطفال, بیماری شقاق بوده است.

دلایل بروز شقاق عبارتند از:

یبوست

یکی از مهمترین عاملی که باعث بروز شقاق مقعدی می شود, یبوست های طولانی مدت است که در اثر کمبود مایعات بدن و آب می باشد. طبق نظر پزشکان داخلی و گوارش; وجود مایعات در بدن باعث روان شدن حرکت روده شده و اجابت مزاج را برای فرد آسان تر خواهد کرد.

اسهال طولانی مدت

از دیگر علت های بروز فیشر در افراد, اسهال طولانی مدت بوده که سبب سوزش زیاد کانال مقعد شده و آزردگی بیشتر را برای بافت های ناحیه رکتوم به همراه خواهد داشت.

کم تحرکی و ورزش نکردن

قرار گرفتن طولانی مدت در وضعیت نشسته, می تواند باعث اخلال در روند عملکردی روده ها شده و در نتیجه فرد را با یبوست و اجابت مزاج سخت روبرو سازد. پزشکان توصیه می کنند که به طور مداوم روزی 15 الی 25 دقیقه را به انجام حرکات ورزشی سبک بپردازید.

بارداری و زایمان مکرر

در زایمان طبیعی به علت افزایش وزن نوزاد و دهانه رحم، فشار حداکثری به ناحیه مقعد و لگن وارد شده و در نتیجه پوست و دیواره های رکتوم به شدت آسیب پذیرتر می شوند.

رابطه جنسی مقعدی

روابط جنسی از ناحیه مقعد باعث آسیب جدی به بافت های رکتوم و اسفنکتر داخلی کانال شده و در دراز مدت علاوه بر ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی, مشکلاتی مانند بی اختیاری در اجابت مزاج و عدم کنترل گاز معده را در افراد مبتلا بروز می دهد.

خاراندن بیش از اندازه مقعد

در بسیاری از مواقع وجود بیماری هایی مانند انگل سبب احساس خارش پوستی در نواحی مختلف بدن بالخصوص مقعد خواهد شد. در صورت عدم درمان به موقع این عارضه, زمینه خواراندن بیشتر و در نتیجه به وجود آمدن زخم های مقعدی را در افراد به وجود می آورد.

تمیز کردن مقعد با دستمال زبر

مهمترین دلیل ابتلا به شقاق بعد از یبوست, تمییز کردن مقعد با دستمال های زبر می باشد که اکثر افراد نسبت به این موضوع بی توجه هستند. همانگونه که می دانید تماس جسم زبر با پوست, زمینه ایجاد التهاب های پوستی را به وجود آورده و می تواند فرد را به بیماری هایی مانند شقاق, بواسیر و… مبتلا کند.

روش های درمان شقاق مقعدی

نوشته‌های مرتبط

برای درمان شقاق مقعدی از روش های مختلفی استفاده می شود که هر کدام از آن ها به میزان وخامت و نوع بیماری بستگی خواهد داشت. به طور معمول افرادی که به تازگی دچار این عارضه شده اند سعی می کنند با داروهای گیاهی خود را مداوا کنند. همانطور که می دانید درمان های خانگی و گیاهی نقش تسکین دهندگی درد و التهاب را داشته و نمی توانند به صورت قطعی و بدون بازگشت این عارضه را مداوا کنند. در ادامه با درمان شقاق مقعدی با عسل بیشتر آشنا خواهید شد.

نحوه درمان شقاق با عسل

عسل از خوراکی های بسیار مفید ضد التهابی است که می تواند نقش موثری را در درمان بیماری های نشیمنگاهی مانند شقاق داشته باشد. برای استفاده از این اکسیر شفا و تاثیر گذاری بیشتر, مقداری موم عسل تهیه کرده و آن را با حرارت غیر مستقیم به شکل مایع درآورید. سپس آن را با مقدار مساوی روغن زیتون مخلوط کرده و پس از خنک شدن بر روی نواحی زخم و شکاف استعمال نمائید. این عمل را به مدت یک هفته و روزانه 3 الی 4 مرتبه انجام دهید.

به طور کلی طب سنتی شامل راه کارهایی است که با داروی گیاهی, بیماری های نشیمنگاهی را از بین خواهد برد. درمان شقاق با موم عسل از روش های ساده و بسیار تاثیرگذار در مداوای این عارضه بوده که علائم این عارضه را برای مدت طولانی از بین خواهد برد.

تاثیر عسل در بهبود روند درمان شقاق

میزان تاثیر درمان شقاق توسط عسل به طور قطعی مشخص نیست چرا که میزان اثرگذاری آن در بیماران با شرایط مختلف متفاوت است. این ماده در بسیاری از موارد می تواند میزان عفونت و التهاب زخم را کاهش دهد اما در برخی موارد دیگر اثر مخالف خواهد داشت. همانگونه که در موارد بالا نیز به آن اشاره کردیم; تاثیر استفاده از این روش درمانی برای همه بیماران یکسان یوده و می تواند در بعضی افراد نتیجه متفاوتی را داشته باشد.

آیا درمان شقاق مقعدی با عسل موثر و بدون بازگشت است؟

یکی از سوالات پر تکراری که اکثر افراد در ذهن دارند, این است که آیا عسل درمان قطعی برای عارضه شقاق محسوب می شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که روش های سنتی مانند استفاده از موم عسل, توجهی به بیماری نداشته و فقط نقش تسکین دهندگی درد و التهاب را بر عهده دارد. پس با این تفاسیر این راهکار درمانی قطعی نبوده و امکان عود مجدد آن در آینده برای بیمار وجود خواهد داشت.

با توجه به اطلاعاتی که در موارد بالا که گفته شد; اگر قصد درمان قطعی و بدون بازگشت شقاق مقعدی را دارید بهترین راه کار, جراحی با لیزر می باشد که هیچ گونه مشکلی را برای بیمار به وجود نمی آورد.

مشاوره از آنورکتال

خدمات درمان بیماری های نشیمنگاهی نظیر:

از مهمترین خدمات ما در کلینیک آنورکتال می باشد.

بدون نگرانی و ترس همین حالا با ما تماس بگیرید.

هدف اصلی ما درمان قطعی بیماری های آنورکتال و رضایت کامل بیمار میباشد.

کادر درمان و تجهیزات ما، همواره برای رفاه حال شما عزیزان، در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

دریافت وقت مشاوره یا وقت ویزیت:

خط یک : 02188779148

خط دو : 02188856972

تماس بر خط : 09120225954

متخصصان ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایت در حال بارگزاری است…

  • آدرس : میدان ونک,ساختمان بانک دی,پلاک 78,طبقه 3
  • تلفن : 021887791480218885697209120225954
  • info@clinicanorectal.com : ایمیل
  • ساعت مراجعه حضوری : 15 الی 20 شب