هزینه جراحی پرولاپس رکتوم

احساس بیرون زدگی بافت های ناحیه رکتوم می تواند به شدت آزار دهنده و دردناک باشد. این عارضه در نتیجه بیماری های مختلفی اتفاق می افتد که در ادمه به آن خواهیم پرداخت. هدف از نگارش این مقاله این است که به بررسی هزینه جراحی پرولاپس رکتوم و همچنین روش های درمان آن بپردازیم; پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

پرولاپس رکتوم چیست؟

پرولاپس رکتوم زمانی رخ می دهد که بافت های ناحیه رکتوم(انتهای روده بزرگ) از موقعیت طبیعی خود به سمت لگن سقوط کنند. اگر بخواهیم تعریف ساده تری از این بیماری داشته باشیم; به افتادگی قسمتی از عضلات دستگاه گوارش به بیرون از مقعد را پرولاپس گویند که در برخی از موارد خیلی جزئی و زودهنگام بوده و با درمان های ساده خانگی قابل مداوا خواهد بود. اگر در هنگام اجابت مزاج احساس درد و سوزش دارید, باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده تا درمان مناسبی را برای مشکل شما اتخاد کند.

علت ابتلا به بیرون زدگی مقعد

بسیاری از جراحان و پزشکان متخصص معتقعدند; هر عاملی که منجر به افزایش فشار به نواحی مقعد شود, زمینه شکل گیری بیماری پرولاپس رکتوم در افراد بیشتر می کند. اکثر عواملی که در بروز این عارضه موثر می باشد عبارتند از:

1. سابقه جراحی های مقعدی
  2. بالا رفتن سن که منجر به تضعیف عضلات و رباط های ناحیه مقعد خواهد شد
  3. کشیدگی در طول حرکات روده
  4. یبوست و اسهال مداوم و مزمن
  5. عوارض زایمان طبیعی و مکرر که منجر به فلج شدن اسفنکتر مقعدی و در نهایت بیرون زدگی عضلات رکتوم خواهد شد.
  6. آسیب به ستون فقرات و نواحی تکیه گاه
  7. زور زدن زیاد به ناحیه مقعد در هنگام اجابت مزاج
  8. عفونت های ویروسی یا انگلی مثل کرمک
  9. رژیم غذایی فاقد پروتئین و فیبر(کمبود هر کدام از این موارد باعث بروز یبوست و اسهال در افراد خواهد شد)
  10. سندروم سیستیک فیروز(این نوع اختلال ژنتیکی باعث غلیظ شدن مخاط مقعد خواهد شد)
  11. کم کاری تیروئید; که در اکثر افراد به صورت مادرزادی می باشد
  12. سابقه عمل برداشت رحم(هیسترکتومی)
  13. اختلالات عملکردی در سیستم حرکتی مانند مغز, نخاع و سلول های عصبی
  14. وارد کردن ضربات شدید به نواحی مقعد
  15. بواسیر یا هموروئید
  16. فیبروز کیستیک (نوعی اختلال ژنتییکی است که باعث بروز چسبندگی حرکات روده و غلیظ شدن ترشحات مخاطی مقعد می شود)

روش های درمان پرولاپس رکتوم

راهکارهای مختلفی برای مداوای این بیماری وجود دارد که بهترین و کم خطرترین آن ها, جراحی با لیزر می باشد. در ادامه با روش های دیگر نیز آشنا خواهید شد که هرکدام از آن ها کاربرد متفاوتی را برای بیماران ایفا می کند.

1. درمان خانگی و گیاهی پرولاپس رکتوم

در حال حاضر راهکاری موثر و قطعی برای مداوای این عارضه وجود ندارد ولی با رعایت یکسری نکات و دستورالعمل های بهداشتی, می توان از شدت آن جلوگیری کرد. کاربرد هرکدام از این روش ها به میزان وخامت و گستردگی بیماری بستگی دارد; در ادامه با تمامی آن ها آشنا خواهید شد;

1. اضافه کردن مواد غذایی دارای فیبر و پروتئین تا دستگاه گوارش عملکرد مناسبی داشته و از ابتلا به یبوست و اسهال جلوگیری کرده باشید.
  2. مصرف روزانه روغن زیتون در وعده های غذایی که منجر به دفع روان مدفوع خواهد شد
  3. استفاده از دمنوش های گیاهی که تاثیر مثبتی در کاهش درد پرولاپس داشته باشد مانند بابونه, برگ درخت چای و…
  4. جلوگیری از ایستادن و نشستن های طولانی مدت که اکثر کارمندان و کارگران به آن دچار هستند
  5. عدم مصرف ادویه جات تند

2. درمان پرولاپس رکتوم با دارو

به طور معمول افراد مبتلا به این بیماری این سوال را از ما می پرسند که آیا دارو می تواند این عارضه را مداوا کند؟ در پاسخ باید بگوییم که در حال حاضر هیچ داروی خاصی جهت معالجه پرولاپس وجود ندارد. البته ناگفته نماند; اکثر پزشکان برای کاهش التهاب و احساس درد به صورت موقت اقدام به تجویز مسکن های دارویی می کنند که هیچ کدام از آن ها قطعی نیوده و فقط نقش کاهش درد را به همراه خواهد داشت.

3. جراحی با لیزر, بهترین درمان پرولاپس رکتوم

همانطور که در موارد بالا نیز به آن اشاره کردیم; اگر به دنبال روشی قطعی و موثر در درمان پرولاپس رکتوم هستید, جراحی با لیزر بهترین گزینه برای افراد می باشد. درمانی بدون درد و سریع که هیچ گونه آثاری از محل عمل باقی نخواهد گذاشت. در حال حاضر تمامی جراحان پیشنهاد می دهند که بهترین راهکار برای مداوای این عارضه, جراحی با لیزر می باشد. در ادامه با تعدادی از مزیت های این روش آشنا می شوید که عبارتند از:

1. کاهش عارضه بی اختیاری در اجابت مزاج و گاز معده
  2. زخم حاصل از جراحی لیزر به سرعت بهبود خواهد یافت
  3. انتقال عفونت های میکروبی و ویروسی در این روش وجود ندارد
  4. جراحی با لیزر زمان کمتری را خواهد برد و این امر باعث افزایش تمرکز پزشک می شود
  5. عدم نیاز به پانسمان های طولانی و بزرگ از دیگر ویژگی های لیزر می باشد
  6. کاهش میزان خونریزی و احساس درد
  7. مهمترین ویژگی که برای آن می توان نام برد; روند درمان برای بیمار مشکل ساز نبوده و به خوبی پیش خواهد رفت.
  8. بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  9. صرفه جویی در زمان و هزینه بیمار
  10. دوره نقاهت کوتاه مدت نسبت به عمل های باز و سنتی
  11. بازگشت به محیط کار و خانه در مدت زمان کوتاه
  12. استفاده از بی حسی موضعی(در جراحی باز و سنتی پرولاپس رکتوم از داروهای بیهوشی استفاده می کنند که این امر منجر به ایجاد عوارض جبران ناپذیر در آینده برای فرد بیمار خواهد شد ولی در لیزر این گونه نیست و مشکلاتی را برای فرد به وجود نمی آورد)

هزینه جراحی پرولاپس رکتوم

هزینه جراحی پرولاپس رکتوم به روش لیزر چقدر می باشد؟

همه افرادی که به پرولاپس رکتوم مبتلا هستند, خواهان اطلاع از هزینه عمل می باشند. باید دقت داشت که تعرفه جراحی بیرون زدگی مقعد به روش لیزر بسیار متفاوت از عمل باز و سنتی بوده و معمولا بسته نوع و وخامت عارضه از 2 میلیون تومان شروع خواهد شد.

مسئله دیگری که در اینجا قابل بحث می باشد, پرداخت تعرفه جراحی پرولاپس توسط شرکت های بیمه ای است. در حال حاضر هیچ یک از موسسه های بیمه ای حاضر به پرداخت هزینه عمل پرولاپس رکتوم نبودند و فرد بیمار مجبور به تقبل تعرفه جراحی خواهد بود.