درمان بیماری های آنورکتال

روش های درمان بواسیر در کودکان

روش های درمان بواسیر در کودکان

بواسیر یکی از اصلی ترین بیماری های مقعدی یا همان آنورکتال است که افراد زیادی سالانه به آن مبتلا می شوند و به همین دلیل می بایست تا حد امکان از ابتلا شدن به آن جلوگیری کرد.

البته برای درمان بواسیر در کودکان روش های مختلفی وجود دارد که امروز قرار است با هم بررسی کنیم و ببینیم که آیا می توان با درمان های خانگی و داروها، این مشکل را برطرف کرد یا خیر؟

در غیر این صورت لیزر بواسیر چه کاری می تواند برای ما انجام دهد و آیا واقعا بدون درد و خونریزی می باشد؟ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شویم.

درباره بیماری بواسیر

قبل از اینکه به سراغ روش های درمان بواسیر در کودکان برویم، می بایست در ابتدا بیشتر با این بیماری آشنا شویم و ببینیم که اصلا چطور عمل می کند و دلایل ابتلا به آن چیست.

در بیماری هموروئید یا همان بواسیر ، رگ های موجود در اطراف ناحیه مقعدی دچار تورم می شوند که کار اصلیشان کمک کردن به دفع مدفوع می باشد.

بواسیر معمولا شبیه به یک بافت اضافه در درون یا بیرون مقعد به وجود می آید که اگر این مشکل در بیرون مقعد رخ دهد به آن بواسیر داخلی و اگر خارج رخ دهد به آن بواسیر خارجی گفته می شود.

البته این دو نوع تفاوت هایی با یکدیگر دارند که بررسی خواهیم کرد.

بواسیر داخلی

اولین نوع بواسیر همین نوع داخلی می باشد که در درون مقعد ایجاد می شود و معمولا با خونریزی ( بواسیر خونی ) همراه است.

این خون ها به صورت رگه های ریز و درشتی بر روی مدفوع قابل دیدن هستند و مقدار آن روز به روز در حال افزایش است.

نکته مثبت این است که بیمار در بواسیر داخلی دردی احساس نخواهد کرد و به همین دلیل کودکان اغلب متوجه اش نمی شوند (مگر از روی خون).

بواسیر داخلی با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست، مگر اینکه بعد از مدفوع بافت اضافه کمی بیرون زدگی پیدا کند که همین بافت در اغلب موارد، خود به خود به داخل باز خواهد گشت.

بواسیر خارجی

نکته مثبت بواسیر خارجی این است که با یک مشاهده ساده می توانید متوجه آن شوید و همچنین درمان آن کمی راحت تر می باشد.

بواسیر خارجی بیشتر مواقع بدون خونریزی خواهد بود,اما از آن طرف معمولا باعث درد در بیمار می شود و این درد در هنگام مدفوع افزایش پیدا خواهد کرد.

دلیل احساس درد این است که در آن ناحیه اعصاب زیادی وجود دارد و با کوچک ترین لمس یا حرکت فعال می شوند.

در 20 دقیقه و بدون درد کودکتان را درمان کنید

آنورکتال با بهره مندی از بهترین تجهیزات ممکن و کادری حرفه ای ,می تواند کودکان عزیزتان را در کمترین زمان ممکن و بدون استفاده از بیهوشی درمان کند.

علائم ابتلا به بواسیر

هر بیماری یک سری علائم برای خودش دارد و بواسیر هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

بواسیر خارجی و داخلی گاهی مواقع ممکن است که ظاهر متفاوتی داشته باشند و تشخیص آن برای هر کسی راحت نباشد.

همچنین ممکن است فرد بیمار هر دو نوع را به طور همزمان گرفته باشد که درمانش کمی کار زمانبری خواهد بود (بین 20 الی 30 دقیقه).

اگر کودک شما کم خونی دارد و همزمان به بواسیر داخلی هم مبتلا می باشد,پس سریعا می بایست به پزشک مراجعه کنید.

چرا که این خونریزی ها به مرور زمان شدت کم خونی را تشدید می کنند و این موضوع می تواند برای کودک خطرناک باشد.

اصلی ترین علائم ابتلا به هموروئید عبارتند از :

  • به جا ماندن خون بر روی مدفوع
  • احساس درد و سوزش به هنگام دفع
  • گاهی مواقع فرد احساس دل درد خواهد کرد
  • نمایان شدن نقاط متورم در اطراف ناحیه مقعدی

بواسیر ترومبوزه؟

زمانی که خون در زیر بافت متورم شده جمع شود به آن بواسیر ترومبوزه گفته می شود که می تواند بسیار دردناک باشد و کودک و فرد را در انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل کند.

تفاوت بواسیر در کودکان و بزرگسالان

هیچ تفاوت خاصی در نوع بیماری و نحوه ابتلا به بواسیر وجود ندارد و تنها طول دوره درمان خانگی و وضعیت سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان با یکدیگر متفاوت می باشد.

چرا کودک به بواسیر مبتلا می شود؟

بسیاری از مادران و پدرانی که وارد مطب می شوند، در ابتدا این سوال را می پرسند که چرا کودکشان به بواسیر مبتلا شده است.

اما باید بدانید که طرز زندگی اشتباه یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به بواسیر می باشد.

همانطور که می دانید کودکان روزانه مقدار زیادی فست فود مصرف می کنند و معمولا هم علاقه زیادی به خوردن سبزیجات و میوه ندارند و به همین دلیل مقدار کمی فیبر دریافت می کنند که اصلا جالب نیست.

به طور کلی می توانیم موارد زیر را مهمترین دلایل ابتلا در نظر داشته باشیم :

  • کمبود فیبر
  • فست فود
  • اضافه وزن
  • یبوست مزمن
  • کمبود آب
  • عدم تحرک

کمبود فیبر و یبوست در کودکان یکی از شایع ترین موارد ابتلا می باشد که ما این روزها می بینیم دلیل این کمبود هم این است که کودکان معمولا هیچ علاقه ای به مصرف سبزیجات و غذاهای سالم ندارند و به همین دلیل بدن با کاهش فیبر مواجه می شود و به دنبال آن عملکرد دستگاه گوارش دچار اختلال خواهد شد.

برای پخت فست فودها معمولا از مواد بی کیفیت و روغن های مانده استفاده می شود که می توانند به مرور زمان,آسیب های زیادی به دستگاه گوارش و در نتیجه ایجاد بیماری های مقعدی شود.

بهتر است کودکان حداکثر 2 بار در ماه از این غذاها استفاده کنند! چرا که معده حساسی دارند و به راحتی هم بیماری می شوند.

دلیل بعدی که روز به روز در حال افزایش هم می باشد,اضافه وزن کودکان به ویژه در پسران می باشد که استعداد چاقی بیشتر دارند (در کودکی).

به دلیل عرضه کنسول های بازی و گوشی های همراه,دیگر کودکان برای بازی به بیرون و کوچه نمی روند و به همین دلیل فعالیتشان بسیار کاهش یافته و اضافه وزن هم می تواند فشار زیادی بر وریدهای اطراف مقعد وارد کند.

داشتن یبوست و اسهال در کودکان برای مدت طولانی و بدون اقدامی در جهت بهبود,می تواند در مدت کوتاهی باعث ایجاد بیماری های مقعدی مختلف از جمله بواسیر و آبسه مقعدی شود.

به همین دلیل است که می گوییم هیچوقت نباید یبوست کودک را نگه دارید تا خود به خود رفع شود.

مصرف آب به مقدار کافی می تواند کمک زیادی به درست کار کردن دستگاه گوارش بکند و همچنین احتمال ابتلا به یبوست تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند.

مصرف غذاهای شور و روغنی می توانند آب بدن را تا حد زیادی جذب کنند،پیشنهاد می شود کودکان روزانه حداقل 6 لیوان آب بنوشند.

داشتن فعالیت در طول روز می تواند کاری باشد که برای همه بیماری ها مفید باشد و اینطور نیست که فقط بواسیر را درمان کند.

با ورزش کردن,سیستم های مختلف بدن به ویژه سیستم ایمنی تقویت می شود و همچنین از اضافه وزن و در نتیجه ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری خواهد شد.

روش های پیشگیری از بواسیر در کودکان

دقت داشته باشید که برای پیشگیری و درمان بواسیر در کودکان می بایست کارهای متفاوتی نسبت به بزرگسالان انجام دهید و به همین خاطر می بایست فرزاندانتان را با روش های درستی تربیت کنید تا مبادا در آینده دچار این مشکل شوند.

البته پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده و ما پیشنهاد می کنیم که ادامه مقاله را به خوبی بخوانید تا متوجه شوید که چطور می بایست با فرزندتان رفتار کنید.

سعی کنید همیشه در رژیم غذایی روزانه کودکان سبزیجات و میوه قرار دهید.

این کار می تواند ساده ترین و در عین حال موثرترین کار برای آنها باشد که هزینه ای هم ندارد.

با مصرف سبزیجات,مقدار فیبر گیاهی موجود در بدن کودک افزایش پیدا می کند و به همین دلیل احتمال ابتلا به بواسیر و در نتیجه سایر بیماری های مقعدی تا 60% کاهش پیدا می کند.همچنین می توانید با نظر پزشک از قرص ها و غذاهای پالت شده فیبر دار کمک بگیرید که اغلب طعم خوبی هم دارند و کودک را مجاب به خوردن می کنند.

اگر کودکتان مدت زیادی را جلوی بازی های کامپیوتری یا خوابیدن می گذراند بهتر است برای مدتی مدریت کنید.

یا اینکه می توانید با در نظر گرفتن جوایز کوچکی برای ورزش کردن انگیزه ای به آنها دهید.

در مرحله آخر می توان از کنسول Wii کمک گرفت که در آن بازی های ورزشی زیادی وجود دارد که کم و بیش باعث تحرک می شود.

برای کنترل مقدار فست فود مصرفی فرزندتان می توانید از غذاهای جایگزین بسیار عالی گیاهی کمک بگیرید و البته باید این موضوع را بدانید که قیمت این محصولات به نسبت بالا بوده و از خارج از کشور وارد می شوند.

اما به طور کلی می بایست حداکثر 2 بار در ماه غذاهای آماده روغنی مصرف کنند و بیش از آن می تواند برای معده حساس کودک بسیار آسیب زا باشد و به مرور زمان علائم مشخص می شوند.

روش های خانگی درمان بواسیر در کودکان

بهتر است قبل از هر کاری نزد پزشک بروید تا به شما بگوید که آیا امکان این است که بدون عمل جراحی, بواسیر کودک از بین برود یا خیر.

اما پیشنهاد می کنیم که حتما لیزر کنید,چرا که با این کار بیماری به شکل 100% از بین خواهد رفت و احتمال بازگشت آن نزدیک به صفر خواهد بود.

روش های درمان خانگی برای کنترل و جلوگیری از افزایش شدت بیماری کاربرد دارند.

روغن زیتون : روغن زیتون یکی از بهترین درمان های خانگی بواسیر در کودکان و بزرگسالان به حساب می آید که می تواند درد را تا حدی کنترل کند و هم مقدار خونریزی را کاهش دهد.

از روغن زیتون به شکل خوراکی استفاده کنید تا عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد و در نتیجه در هنگام دفع فشار زیادی به وریدهای مقعد وارد نشود.

عسل : عسل برای هموروئید ، با خاصیت قوی ضد میکروبی که دارد,می تواند عفونت ها و زخم های به جای مانده از بواسیر را از بین ببرد.

خواص عسل افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می باشد و به همین دلیل با خوردن عسل بدن می تواند با نیروی بیشتری با بیماری مبارزه کند و اثرات بواسیر کمتر شود.

چای کیسه یا روغن درخت چای : بسیاری از افراد این موضوع را می دانند که خود چای خاصیت ضد عفونی کنندگی بسیار خوبی دارد و در گذشته های دور که خبری از داروهای مختلف و آنتی بیوتیک ها نبود,از برگ درخت چای برای درمان جای زخم استفاده می کردند.

اما امروزه می توانید از چای های کیسه ای در مکان بواسیر استفاده کنید تا التهاب آن را تا حد زیادی کاهش دهد و در نتیجه فشار از وریدهای اطراف برداشته شود.

مشاوره از آنورکتال

خدمات درمان بیماری های نشیمنگاهی نظیر:

از مهمترین خدمات ما در کلینیک آنورکتال می باشد.

بدون نگرانی و ترس همین حالا با ما تماس بگیرید.

هدف اصلی ما درمان قطعی بیماری های آنورکتال و رضایت کامل بیمار میباشد.

کادر درمان و تجهیزات ما، همواره برای رفاه حال شما عزیزان، در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

دریافت وقت مشاوره یا وقت ویزیت:

خط یک : 02188779148

خط دو : 02188856972

تماس بر خط : 09120225954

متخصصان ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایت در حال بارگزاری است…

  • آدرس : میدان ونک,ساختمان بانک دی,پلاک 78,طبقه 3
  • تلفن : 021887791480218885697209120225954
  • info@clinicanorectal.com : ایمیل
  • ساعت مراجعه حضوری : 15 الی 20 شب